Is het nemen van de allerbeste beslissing mogelijk of is kiezen voor ‘iets goeds’ ook een optie?

Het komt regelmatig voor dat een leidinggevende mij, in mijn rol als coach, diep in de ogen kijkt en me vraagt welke beslissing de juiste is. De glazen bol waarmee ze in de toekomst kunnen kijken hebben, is zoek en ze hopen die in mij, vanwege de jarenlange werkervaring, in levenden lijve aan te treffen.
Bij doorvragen blijkt meestal dat het vraagstuk an sich overweldigd en dat daardoor de verschillende facetten die deel uitmaken van het proces om tot een beslissing te komen over het hoofd worden gezien.
Of het is juist een worstelpartij om een keuze te maken uit de grote hoeveelheid variabelen die zich aandienen.
De angst om een ‘foute’ beslissing te nemen die grote gevolgen heeft, leidt tot verlamming.

Naast de angst om ‘de foute’ beslissing te nemen, verlamt het idee dat niet ‘de allerbeste beslissing’ wordt genomen uit de voorliggende opties.
Wat kies je dan?
Het nemen van een ‘goede’ beslissing wordt overigens verward met een ‘foute’ beslissing; alleen het allerbeste komt in aanmerking.
Wanneer we ons meer focussen op het nemen van goede beslissingen en minder tijd en energie steken in het zorgen maken of we de allerbeste oplossing kiezen, dan ontstaat er tijd en energie. Dit kunnen we aanwenden om te onderzoeken wat een beslissing is die gewenste gevolgen zal hebben.
Een mindset die gericht is op het nemen van de best mogelijke beslissing legt teveel de nadruk op de keuze en draagt het gevaar in zich dat we het zicht verliezen op wat gaat volgen. Wanneer je de beste optie kiest, geeft dat geen garantie dat zaken op de lange termijn goed uitwerken. Net zoals het kiezen van een suboptie ons niet automatisch veroordeelt tot mislukking of ongeluk. Pas na verloop van tijd kunnen we vaststellen of een beslissing een goede keuze is geweest.

Wat daarbij helpt, is: schrijven. Pak een flip-over en maak zaken inzichtelijk!
Haal daarbij een tweetal zaken uit elkaar: de rationele component en de emotionele component. De rationele component kun je inzetten om scenario’s uit te tekenen en de voor- en nadelen van elk scenario vast te stellen. Eventueel vraag je iemand om raad of check je of je alle facetten compleet hebt. De beste rationele oplossing kan weleens niet de beste emotionele oplossing zijn. Het buikgevoel, onze intuïtie speelt op. Het is uiterst belangrijk om daarna te luisteren.
Kijk, een rationele oplossing is misschien het snelt of het goedkoopst, maar het kan zoveel verlies aan intrinsieke motivatie van medewerkers opleveren, dat het uiteindelijk duurkoop wordt.
Je kunt zo betoverd worden door je rationele oplossing dat je vergeet dat je deze moet gaan verkopen en dat dit nodig is om anderen te overtuigen. Je bent dan onvoldoende eigenaar van de beste beslissing, omdat de focus teveel lag op de beslissing en niet op de implementatie daarvan.

Het is evident dat je veel voorkomt wanneer je medewerkers mee laat denken over beslissingen, dan neemt de implementatie in ieder geval veel minder tijd in beslag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *