Hackathon; wat is het en welke principes ervan kunnen we gebruiken in lerende organisaties?

‘Ja, ik heb alweer een volgend evenement bedacht en dat is het organiseren van een hackathon. Ik wil een unieke beleving neerzetten en dat doe ik in samenwerking met een aantal grote partijen, die aansluiten bij mijn doelstellingen en doelgroep. Ik wil een win-win-win creëren. Voor iedereen die meedoet moet het wat opleveren.’ Ik hap naar adem en denk bij mezelf: ‘fasten your seatbelt’ – waar gaat dit over – wat is in hemelsnaam een hackathon? Het is eind december 2014. Tegenover mij zit, in een veel te rumoerig Amsterdams etablissement, Amal Whyte. Onlangs heb ik haar voor het eerst ontmoet in haar rol als initiator voor een benefietdiner voor Hivos ten bate van het Indonesische eiland Sumba. Dit evenement was onderdeel van een crowdfundingcampagne om het eiland te voorzien van 100 procent hernieuwbare energie.

Vol enthousiasme en energie legt Amal me in het kort uit dat een hackathon meestal een 24-uurs brainstorm is, met een competitief element, waarin kleine teams komen met een oplossing voor een casuïstiek. Het team met de beste oplossing wint. Ze vertelt veel meer en ondanks de griep die me plaagt, slaag ik erin om een aantal duidelijke aantekeningen te maken.

Het is me direct duidelijk dat het onderwerp in meer dan één opzicht de moeite waard is voor een uitdieping hier op Expeditie Duurzaam. Ten eerste ga ik Amal Whyte volgen in haar tocht die midden juli eindigt in Berlijn. Ten tweede ga ik, parallel hieraan, onderzoeken welke principes van een hackathon bruikbaar zijn in lerende organisaties en teams. Daarover ga je in de komende maanden het één en ander lezen. Deze blog start met een verkenning van een aantal principes van een hackathon.

Het begrip hackathon

Dit is van origine een evenement waar een aantal multidisciplinaire teams bestaande uit bijvoorbeeld computerprogrammeurs, grafisch designers en user interface designers intensief samenwerken met als doel inhoudelijke en visueel aantrekkelijke applicaties te ontwikkelen waarbij ze ‘open (of door een organisatie/ organisaties speciaal hiervoor openbaar gestelde) data’ gebruiken. Door het combineren van de beschikbare ‘open data’ komen ze tot nieuwe apps of websites.

Om van een hackathon een succes te maken is een duidelijk omschreven casuïstiek of een doel nodig dat richting geeft. Verder zijn de teams uitgebalanceerd. Daarbij zijn twee zaken belangrijk. Ten eerste is het een must dat het een multidisciplinair team is die de zaak vanuit de diverse invalshoeken kan belichten. Ten tweede speelt iedereen de eerste viool; dominantie en ego zijn ondergeschikt aan de in gezamenlijkheid te behalen resultaten. In een team waar één ego de agenda stuurt, ontstaat een ongewenste dynamiek. Het ego eist alle tijd en aandacht op waardoor er te weinig ruimte is voor inbreng van inzichten en ideeën van anderen. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van de oplossing.

‘Met een uitgebalanceerd team zou je in minimaal drie uur nog iets voor elkaar kunnen krijgen; als het doel helder is!’ Deze uitspraak vond ik en ik citeer het graag. Het maakt duidelijk dat er ruim de tijd genomen wordt om tot een resultaat te komen. Wanneer je via het Internet zoekt, dan vind je informatie over hackathons die tussen de vijftien uur en een week duren.

Verder beschikt het team over geschikte, kwalitatief goede en voldoende openbare data. Met open data kan het team informatie uit verschillende bronnen combineren. De mix van informatie maakt nieuwe inzichten en daardoor nieuwe applicaties of diensten mogelijk.

Voorbeelden

Via het Internet worden teams opgeroepen om mee te doen aan een hackathon. Hieronder vind je een dwarsdoorsnede van die oproepen, zodat je een idee krijgt wat een hackathon kan opleveren.

  • Een uitnodiging voor teams om samen te komen tot nieuwe online toepassingen voor energiebesparing en verduurzaming.
  • De mobiele app voor internetbankieren voor één van de grote banken in Nederland is verder verfijnd en aangepast door het houden van hackathons binnen deze organisatie. Het gebruiksgemak is daarmee vergroot.
  • Een uitnodiging om deel te nemen aan een online ‘Exchange Apps Hackathon’ voor iedereen die graag autodesk apps wil ontwikkelen.
  • Een oproep voor een tweedaagse hackathon waarin dataridders, designers, boeren en creatievelingen zij aan zij strijden om met open data, informatiebronnen en kennis ons voedselsysteem slimmer en beter te maken.
  • Allerlei apps die realtime informatie geven over het reilen en zeilen in het openbaar vervoer of realtime informatie als opstoppingen en filevorming in routeplanners.

Mijn eerstvolgende activiteit is een solo brainstorm over hoe de afzonderlijke ingrediënten van een hackathon inzichten opleveren voor het bevorderen van creatieve oplossingen en het leren binnen organisaties. Wordt vervolgd!

 

Meer over Amal Whyte vind je hier

Meer over Paola Pisu vind je hier.

1 thought on “Hackathon; wat is het en welke principes ervan kunnen we gebruiken in lerende organisaties?”

De onmiskenbare samenhang tussen diversiteit en succesvolle innovatie in teams – Expeditie Duurzaam 4 jaar ago

[…] principes die toepasbaar zijn binnen organisaties en teams. Dat kondigde ik al aan in mijn blog van 10 februari. Een eerste thema waaraan ik aandacht besteed, zijn facetten van de […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *