Rijden op aardgas loont

Sinds 2 weken ben ik de trotse bezitter van een nieuwe auto. Nou is dat bij een site als deze over het algemeen niet iets om trots op te zijn. Maar in dit geval maak ik een uitzondering voor mezelf, wat een voordeel is als je schrijver bent. Ik rijd namelijk een echte NGT-auto (voor de liefhebber, een Mercedes B). En dat laatste staat voor Natural Gas Technology, wat betekent dat ik mijzelf vervoer op aardgas.De voordelen van rijden op aardgas zijn talrijk. Aardgas is schoon en heeft 20% CO2 reductie t.o.v. van benzine, 95% NOx reductie t.o.v. van diesel, geen roet, geen uitstoot kankerverwekkende stoffen, geen benzeen en 58% reductie zwavel t.o.v. van diesel. Verder levert het een heerlijk rustig brommetje met een geluidsreductie tot wel 75%. En voor de zakelijke rijder zoals ik, ook niet oninteressant want de wegenbelasting is laag, de bijtelling 20% en last but least, je rijdt voor een tientje bijna 300 km. Reken je (milieu)voordeel uit!

Natuurlijk is het een fossiele brandstof, maar de voorraden zijn groot en kunnen tot wel 50 jaar langer mee dan de huidige olieproducten. De voorraad is  bovendien goed bereikbaar (BP!) en zijn niet meer afhankelijk van bedenkelijke regimes. We zitten immers bovenop onze eigen bel. Scheelt ook nog eens transport. Maar wat nog veel belangrijker is: het is volledig duurzaam te produceren uit biogas, waarmee het een CO2-neutrale brandstof is.

Nadelen zijn er ook: actieradius is gemiddeld 300 km en dan sta je weer aan één van de weinige pompen in het land. Goed plannen dus als je rijden op benzine wil vermijden. Hopelijk gaan we Duitsland, Italië en de daartussen liggende berggebieden achterna, waar je een zeer grote dichtheid hebt van gasstations. Maar in de meeste gevallen lukt het prima met woon-werk-werk-verkeer. Verder moet je geen Schumacher willen zijn, want je sprint op gas niet van pole-position weg.

Of we gaan rijden op aardgas, biogas, waterstof (komt eraan) of dat we misschien volledig elektrisch gaan, de tijd zal het leren. Maar voorlopig rijd ik prinsheerlijk met mijn B-NGT door de omgeving. Hopelijk volgen er velen, dan zal het tanken ook op meer plekken gaan lukken.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>