40% werkgevers schermt social media als Twitter en Facebook af!

Waarschijnlijk, omdat ze bang zijn dat hun medewerkers onder werktijd teveel met deze media bezig zijn en te weinig productief zijn. De vraag is of dit soort bedrijven nu al niet achterloopt op concurrenten, omdat hun medewerker niet in staat worden gesteld om kennis te delen met kennisdragers buiten het bedrijf waar ze werken. Het bijzondere is dat 70% van de werknemers graag ziet dat er een gebruiksreglement voor het gebruik voor social media wordt opgesteld (volgens een onderzoek van Nelissen Media Consult), terwijl een minderheid van de organisaties pas een dergelijk reglement heeft.

Kennelijk overheerst de angst de concurrenten met interessante informatie aan de haal gaan. Of nog erger, met een goede medewerker, omdat specialistische kennis schaars is. Duidelijk is dat het controle-denken hier nog overheerst. Wanneer een bedrijf zowel aan medewerkers weigert om in werktijd functioneel met social media om te gaan als zelf weigert dit als instrument voor branding te gebruiken, missen ze op korte termijn de boot. Nu al zijn er tekorten aan goed technisch, IT en verzorgend personeel. Over vijf tot tien jaar heeft zich dit tot veel meer sectoren uitgebreid. Voor een aantal sectoren geldt dat een deel van de omzet gegenereerd kan worden door activiteiten via social media. Wanneer de ROI van investeringen in social media lastig zijn aan te tonen, is dat vaak een reden af te zien van de start van activiteiten op dat gebied.

Social media lenen zich niet alleen voor het snel delen van bijvoorbeeld kennis en toepassing van nieuwe wetgeving, best practices en nieuw ontwikkelde methodes om slimmer te werken. Het leent zich ook goed als onderdeel van klachtenmanagement. Toch handig wanneer je een ISO-certificering hoog hebt te houden. Bedrijven met een ruime portemonnee hebben met het vooruitzicht van de krimpende beroepsbevoling snel hun werving & selectiemethoden aangepast. Ze doen veel meer dan het benaderen van mensen met een aardig LinkedIn-profiel. De eigen site is aangepast op zodanige wijze dat het de jongste generaties aanspreekt; interactie via de site is mogelijk. Het eigen personeel speelt vaak een grote rol in het werven van nieuwe mensen. Ze zijn te zien in filmpjes waarin ze vertellen over hun werkzaamheden en de ontwikkelmogelijkheden die ze aangeboden krijgen. Je kunt op multimediale wijze laten zien wat je als bedrijf te bieden hebt. We leven in een beleveniseconomie en dat betekent dat ‘het goede gevoel’ een hoofdrol speelt bij het zoeken naar een geschikte werkgever. Het talent is aan zet. En voor bedrijven die social media als ‘dat is toch niets voor ons’ beschouwen, missen meer dan ze nu kunnen overzien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *