Leiders: gebruik naast rationeel aangevlogen interventies ook sociaal-emotionele voor het versnellen van resultaten!

‘Ik heb het zo al tig keer verteld, maar het lijk wel of het niet blijft plakken en nauwelijks tot hun hersenen doordringt. En om mijn mensen ervan te overtuigen dat het belangrijk is dat we meebewegen met ontwikkelingen in de branche, heb ik de moeite genomen om een power point te maken met de statistieken erin. Als we hier niet op tijd een slag weten te maken, lopen we achter de feiten aan!’  Mark is een betrokken leidinggevende die zijn uiterste best doet om zijn mensen te motiveren om samen een verandering in te zetten. Bij zijn pogingen om contact te maken met de medewerkers aan wie hij leiding geeft, vertrouwt hij op het tonen van rationele gegevens. Hij stopt daar buitengewoon veel energie in en toch komt zijn belangrijke boodschap niet aan. Inmiddels heeft Mark, vanuit zowel frustratie als het gevoel dat het ook anders moet kunnen, bij een coach aangeklopt. Deze coach legt Mark uit dat het effect dat hij wil creëren eerder bereikt door het inzetten van sociaal-emotionele interventies dan de puur rationele interventies die hij tot nu toe heeft ingezet. Wat kan Mark concreet doen.

Erkennen dat drijfveren verschillen

Leidinggevenden voelen zich vaak ontzettend betrokken bij het wel en wee van de organisatie en het is een aanname van hen dat iedereen door hetzelfde gedreven en intrinsiek gemotiveerd is. Een leidinggevende die rationeel, vanuit zijn eigen drijfveer, poogt om contact te maken met zijn medewerkers mist de aansluiting. Mensen kunnen gedreven worden door: een rechtvaardigheidsgevoel dat zich uit in ideeën over de impact van de organisatie op de omgeving of wereld, sociale aspecten als het onderste uit de kan willen halen voor klanten of de samenwerking met collega’s binnen het team, betrokkenheid bij de organisatie door het willen hebben van invloed op mensen en/of processen/resultaten en als laatste zijn medewerkers gevoelig voor alles wat henzelf aangaat. Denk daarbij aan beloning, status, de mate waarin ze ruimte willen in de wijze waarop ze hun werk doen of de wijze waarop ze hun creativiteit en ondernemerschap willen invullen.

Een leidinggevende die een boodschap overbrengt vanuit organisatiebelang bereikt ongeveer 20% van zijn publiek. De oplossing zit erin om tijdens presentaties, en andere contactmomenten, de boodschap zo over te brengen dat het medewerkers raakt in wat hun drijft en motiveert in het werk. Dat doe je eenvoudigweg door aansprekende verhalen (storytelling) in te zetten waarin je vertelt over de betekenis voor klanten, de wijze waarop het team bijdraagt aan oplossingen die de wereld een beetje mooier maken, enzovoort.       Het vraagt enige inspanning en creativiteit; de beloning voor de voorbereiding en tijd die je erin steekt, is dan wel dat je medewerkers eerder in beweging komen.

Focus op het positieve

Wanneer er steeds gefocust wordt op zaken die misgaan, nog onvoldoende goed gaan en problemen die een oplossing behoeven, dan voed je als leidinggevende weerstand en vermoeidheidsverschijnselen. Mensen kunnen murw raken. Het is slimmer om gezamenlijk te zoeken naar kansen en te bouwen op elkaars talenten en sterktes, omdat dit leidt tot meer betrokkenheid en inspiratie. Je negeert zaken die minder gaan niet. Je gebruikt juist elkaars capaciteiten om de uitdagingen aan te gaan. Woordkeuze en tone of voice hebben zoveel meer impact dan je denkt; mensen willen graag meewerken aan het oplossen van zaken. Als het maar niet constant als een ‘ernstig probleem’ gebracht wordt. Daar wil ik nog aan toevoegen dat medewerkers tot de factor vijf meer oplossingen uitvoeren als ze die oplossing zelf hardop verwoord hebben. Het is werkelijk een zegen als een leidinggevende de kunst van het doorvragen verstaat en nagenoeg stopt met het direct geven van oplossingen en adviezen.

In onderstaand héél simpele voorbeeld zie je hoe dit kan werken.

  •  Ik bel even, omdat ik voor een kast sta en ik kan de xyz-meter niet vinden.
  • Welk merk?
  • Centaures.
  • Dan zit het links boven.
  • Ik bel even, omdat ik voor een kast sta en ik kan de xyz-meter niet vinden.
  • Wat heb je al gedaan om het te vinden?
  • Ja, ik ken dit merk kast niet en ik dacht ik bel jou even …..
  • Oké, ik ken je langer dan vandaag; ik vertrouw volledig op jouw expertise en kundigheid Waar zou je het kunnen vinden?
  • Dank je. Eens kijken; ja, wat is logisch. Ha, Ik zie het links boven zitten. Weet ik ook beter hoe een Centaurus in elkaar zit.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Dr. Joop Remmé
L.s.,

Met het bovenstaande kan ik zeer instemmen. Maar ik wil daar aan toevoegen de aanbeveling die Hampden-Turner deed (in Maps of the Mind) naar aanleiding van de theorieën van Piaget en Kohlberg over de ontwikkeling van rationaliteit en ethisch denken: breng als leidinggevende je boodschap zo dat die zowel aansprekend is vanuit de pre abstracte, vroeg abstracte, en de abstracte phases van rationeel denken. Met andere woorden, gebruik in je boodschap een voorbeeld, een verwijzing naar een duidelijke regel of beleidslijn en een verwijzing naar een principe of waarde. Natuurlijk moeten alle drie direct aansluiten bij de situatie en de benadering van degenen die je wil bereiken.
Zoals boven genoemd, moet het emotionele daarbij aansluiten. We zien dit on de ontwikkeling van stakeholder management. Er zijn steeds betere methoden om belangen van stakeholders in kaart te brengen en naast de belangen van de organisatie te zetten. Maar hoe om te gaan met de emoties van stakeholders; emoties die vaak maar al te begrijpelijk zijn? Dat is nog een slag moeilijker.


Joop Remmé
http://www.corporate-responsibility-future.eu