Droombaan versus duurzame carrière

Wekelijks hoor ik de opmerking: “Ik ben blij dat ik nog een baan heb; het is wel niet mijn droombaan, maar ik kan er prima mijn ei in kwijt.” Hoe realistisch is dit? ‘Zeer’; denk ik.

Stel je eens voor dat je jaar na jaar werkzaam bent in functies waar je voor de volle honderd procent gelukkig bent, waar ten volle gebruik wordt gemaakt van je talenten, waar je steeds weer nieuwe uitdagingen op een presenteerblaadje aangeboden krijgt, zodat jij je verder kunt ontwikkelen. Het werk is interessant en maakt je bestaan zinvol. Je omarmt de kansen rond leermogelijkheden en groei. Je hebt altijd mensen om je heen die je energie geven. Je bent vol (zelf)vertrouwen dat jouw competenties waarde vertegenwoordigen en dat je deze kunt vermarkten via je netwerk die je, omdat ze je kennen, regelmatig kansen voorhouden of aanbieden. Naast dit alles ben je tegelijkertijd uitstekend in staat om de work-life-balance op een niveau te houden waar jij je prettig bij voelt. De beloning die je ontvangt voor je inspanningen maken dit volop mogelijk………. Juist ja, een behoorlijk rooskleurig beeld dat voor veruit de meesten van ons onbereikbaar is; uitzonderingen daargelaten.

“De tijd dat we onszelf, tijdens de uren dat we wakker zijn, doorbrengen in een job die we alleen maar uitvoeren, omdat er brood op de plank moet komen, komt terug. Let maar op.” Een heel ander geluid dan het citaat waarmee ik dit artikel begon, maar ik heb het toch echt opgevangen tijdens een bezoekje aan een café. Zoveel mensen, zoveel verschillende percepties over de werkelijkheid rond werk en het beleven van werk. In hoeverre kun jij je carrière maken? Hangt het van toevalligheden aan elkaar of kun je er zelf invloed op uit oefenen?

Naar mijn mening kun je zaken afdwingen om een duurzame carrière op te bouwen. Zo’n carrière kent hoogtepunten en waarschijnlijk ook een paar dips. Je werkt niet naar een droombaan toe, maar bent heel strategisch bezig met het behouden van werk en zet daartoe gedurende je carrière voortdurend acties uit. Ten eerste ben jij je er voor de volle 100% van bewust dat jij aan het stuur van je carrière zit. Jij hebt als enige de sleutel in handen die toegang geeft tot jouw ambitie, waarden, missie, interesses en groeimogelijkheden. Alleen neemt niemand je bij de hand om je te helpen bij het vormgeven van een prachtige loopbaan. Hoe meer jij zelf actief invulling geeft aan loopbaanplanning, zelfmarketing, persoonlijke groei en personal branding des te beter je erin wordt.

Je wilt niet weten hoe vaak ik tijdens trainingen hoorde: “Dat zeg je toch niet over jezelf; alleen bij een sollicitatiegesprek en dan bereid je het voor!” Dit is overigens het antwoord op de vraag: “Waar ben jij goed in?” Deze Hollandse bescheidenheid of, zo je wilt, laksheid kunnen we definitief in de wilgen hangen. Het is een luxe die we ons niet meer kunnen permitteren: niet weten waar je goed in bent en wat je (toegevoegde) waarde is voor een organisatie. Ontwikkel daarom de discipline om regelmatig vast te stellen en vast te leggen hoe je waarde toegevoegd hebt aan de organisatie(s) waar je werkt. Ga er eens per maand rustig voor zitten noteer wat je in de afgelopen periode hebt bereikt, hoe je bent gegroeid en welke kleurrijke voorbeelden dit onderstrepen. Op die wijze verzamel je verhalen die je van pas komen op momenten dat je door storytelling bewijs levert voor je competenties en (werk)ervaring.

Link je successen in je werk zijn aan je carrièredoelen en bespreek deze regelmatig met je leidinggevende. Dat kun je gerust buiten de gesprekscyclus doen. Het gaat erom dat jouw ambitie en waardevolle, laatste  werkervaring bekend is bij partijen. Daar bedoel ik ook de mensen in jouw netwerk mee . Onderhoud positieve en productieve (werk)relaties met mensen die je toegang kunnen geven tot mogelijkheden. Houd daarnaast goed in de gaten wat de toekomstige ontwikkelingen zijn op jouw vakgebied. En dan bedoel ik niet het komende jaar, maar het liefst nog wat langer vooruit. Lees vakliteratuur, struin het Internet af op zoek naar artikelen en nieuwsfeiten. Beperk je daarbij alsjeblieft niet alleen tot het Nederlandse taalgebied. In de opkomende markten en Engelstalige landen zijn ze vaak een paar stappen verder. Koppel wat je gelezen hebt aan de doelen van de organisatie waar je werkt. Wat hebben ze, wat jou vakgebied betreft, nodig om voorop te blijven lopen? Zorg dat je een daaraan een actieve bijdrage levert, zodat je opvalt. Onderzoek trouwens ook mogelijkheden in groeigebieden, binnen en buiten de organisatie waar je werkzaam bent. Je houdt daarmee alle mogelijkheden voor jezelf open. Dat doe je helemaal als je ervoor zorgt dat je energieke mensen om je heen hebt. Hun passie werkt aanstekelijk. Je versterkt dit wanneer jij, doordat je steeds super alert bent, belangrijke input biedt. Ga er maar vanuit dat ze aan je denken, omdat jij je met hen verbonden hebt en er oprechte interesse is van beide kanten.

Mijn advies: houd op met dromen; ga voor een duurzame carrière. Je hebt nu in ieder geval een aantal tips over hoe je dit invulling geeft.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *