Boosdoener CO2-footprint in groothandel: teveel inkopen ipv transport!

De groothandel moet duurzamer worden. Teveel inkopen, derving en onverkoopbare voorraden zijn de belangrijkste redenen voor het niet duurzaam zijn van de groothandel. Niet het transport of de magazijnen, zoals we onterecht vaak denken.

De duurzame groothandel
TNO organiseerde samen met het Nederlands Verbond van de Groothandel workshops over duurzaam ondernemen. De groothandel speelt nu al een belangrijke rol bij duurzame logistieke ketens. In plaats van veel rechtstreekse leveringen van 100 tot 1.500 leveranciers naar 1.500 tot 10.000 klanten zorgt de groothandel voor gebundelde leveringen vanuit hun magazijnen. Dit leidt tot veel minder transportbewegingen en daarmee tot minder CO2.

De CO2-prestatieladder, het meten van duurzaamheid, duurzaam werken, transport, ICT-systemen, gebouwen en duurzaam inkopen kwamen in de workshop ter sprake. Goed om het allemaal weer eens goed op een rijtje te zien.

De deelnemers aan de workshop kwamen pas echt van hun stoel toen de harde cijfers over CO2 uitstoot in de groothandel kwamen. Het woon-werk verkeer was een klein stukje, de ICT en de gebouwen zorgden al voor meer CO2 en de verwachte boosdoener transport bleek zelfs een hele grote CO2-boosdoener. Toen de laatste boosdoener werd gepresenteerd werd het eerst even stil… wat kon er dan nog slechter zijn dan transport?

Teveel inkopen
Teveel inkopen, derving en onverkoopbare voorraden bleken veruit de grootste boosdoener bij de CO2-voetafdruk. Zelfs als een groothandel uiteindelijk maar een half procent weggooit, dan nog is dit de grootste bron.
De deelnemers beaamden allemaal dat die half procent wel erg optimistisch was. De echte derving was bij hen veel groter dan die halve procent. In de handel met verse producten werd gerekend met vele procenten derving. Dit was een ‘eye-opener’ voor de duurzame managers.

Slimmer inkopen
Duurzaam voorraadbeheer is een belangrijke stap naar meer duurzaamheid in de handel. Voorraden zijn het smeermiddel tussen de wensen van klanten en het aanbod van leveranciers. Het verlagen van de voorraad is op zich simpel, maar brengt ook risico’s met zich mee. Voor je het weet verkoop je nee aan klanten.

De basis voor het verminderen van voorraden is slimmer plannen en besturen met alle partijen in de logistieke keten. Maar, vakmensen zijn schaars en starters op de arbeidsmarkt missen de ervaring. Kennis wordt steeds belangrijker bij het toepassen van nieuwe planningsconcepten met geavanceerde software in complexere logistieke ketens.
Hoe verbeter je de kwaliteit van de besluitvorming door medewerkers? Alleen dan wordt het voorraadbeheer structureel beter, sneller, goedkoper en duurzamer. Duurzaam voorraadbeheer, slim inkopen, is geen eenvoudige, met wat schone technologie oplosbaar, opgave.

Walther Ploos van Amstel.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>