Ideeënmanagement: laat het uit je medewerkers komen, want ideeën zijn de motor van innovatie!

Onlangs zag ik bij het zappen een deel van een tv-programma waarbij een baas, die kennelijk een tijd undercover in zijn eigen bedrijf had gewerkt, zijn mensen toespreekt. Hij gaf toe dat hij ontzettend veel geleerd had. Zijn belangrijkste les was wel dat zijn eigen mensen heel goed weten welke veranderingen nodig zijn om verbeteringen te bewerkstelligen. Nog belangrijker: 'zij weten ook hoe je dit kunt bereiken!' Ogenblikkelijk moest ik terug denken aan een onder andere door mij georganiseerde bijeenkomst van de NVP waar Jan Hoetmer spreker/workshopbegeleider was. Hij bekleedt de functie Manager Creativity in Business & Development sinds een aantal jaren en weet inmiddels behoorlijk veel over kennisdeling en ideeënmanagement. Een paar van zijn de wijsheden deel ik hier graag met jullie.

Wijsheid 1.

Ideeën komen voor 70% van de werkvloer waarmee duidelijk is dat je eigen medewerkers je creatief kapitaal zijn. De overige ideeën komen voornamelijk van klanten, leveranciers en instituten. Voor veel organisaties (afhankelijke van de dienst/het product) is het een overbodige luxe om een afdeling als R&D in het leven te roepen. Ze zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg en de kans op succes is erg klein.

Wijsheid 2.

Innovatie is resultaat van ideeën; ideeën zijn de motor van innovatie. Begin dus niet aan de achterkant: bij innovatie. Zorg ervoor dat je genoeg ideeën hebt. Van de honderd ideeën zijn er tien kansrijk en één daarvan leidt tot innovatie. Stimuleer je medewerkers tot het gebruik van hun creativiteit; daag ze uit via bijvoorbeeld een Dragons Den om een cultuur van ideeën inbrengen te creëren.

Wijsheid 3.

Richt een ideeënmanagementsysteem in waarbij de doorlooptijd na het indienen van een idee zo kort mogelijk is. Een ideeënbus waarbij de doorlooptijd, van het inleveren van het idee tot en met het antwoord, twee jaar bedraagt, demotiveert enorm. Communiceer over succesvolle ideeën en steek anderen met het ideeënvirus aan. De indiener van het idee is tevens de ‘ondernemer/owner’ van het eigen idee. Bij Nedtrain werken vier ideeënmakelaars die owners begeleiden wanneer een idee landelijk geïmplementeerd wordt.

Vanaf 2008 zijn er bij Nedtrain 5700 ideeën ingediend waarvan er 1700 zijn geïmplementeerd; 50% van de medewerkers doet actief mee. In totaal is er meer dan tien miljoen euro bespaard.

Jan Hoetmer mag graag vragen hoeveel hersencellen een slak heeft. Antwoord: dat zijn er 27. Persoonlijk lijkt me dat je dan een heerlijk, rustig leven hebt. De tweede vraag luidt natuurlijk hoeveel van die cellen een mens heeft. Dat zijn er een slordige 27 miljard (per geleerde is het een miljard meer of minder). Een dergelijke hoeveelheid cellen hebben een (creatief) potentieel waarvoor een mensenleven tekort is om dit allemaal te benutten. Bedenk eens hoeveel creativiteit kan voortkomen uit het samen laten werken van mensen bij het creëren van oplossingen en het gaat je helemaal duizelen. Voorwaarde is wel dat je ideeënmanagement structureert, zodat binnen ruime kaders, zonder remmingen, creativiteit alle kansen krijgt.

De Nachtburgemeester van Rotterdam zei het al: “Buiten de kaders creatief zijn; daar is geen kunst aan!”

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>