Co-Creatie tijdens Corona-Crisis Creëert Waarde

Co-creatie - Paola Pisu en Saskia KwastSterk blijven door co-creatie

Zojuist sprak ik een entrepreneur die zich bezighoudt met de verkoop van hard- en software en reparaties. Ik bezocht hem, omdat op een ongelukkig moment mijn laadsnoer van de laptop het had begeven. Het was negen uur ’s morgens; de winkel was net open. Daar ik er vaste klant ben, ontstond er een gesprek. Meestal is het er erg druk. Nu was er tijd voor een praatje waarvan de kern was: ‘Hoe houd je de moraal en het geloof in een zakelijke toekomst hoog?’

Nu dat omzetten terug lopen, de meeste organisaties minder investeren en klanten hun spaartegoed onaangeroerd op de rekening laten staan.

Eén van mijn antwoorden daarop is: co-creëren!

Het eerste voordeel

Een manier om de moraal hoog te houden in deze periode is: ‘samenwerken’ en ‘co-creëren’. Dat betekent, hoogstwaarschijnlijk, virtuele koppen koffie en thee drinken en online verkennen en brainstormen. Echter, het betekent ook invulling geven aan onze sociaal, menselijke behoefte aan echt contact en het uitwisselen van energie. Waarbij je samen gewoonweg heel bewust alle sores parkeert en aan de slag gaat. De focus ligt op creëren en dat levert energie op. Zelfs als een levensvatbare creatie achterwege blijft, heb je brandstof bijgetankt. Hoe inspirerend is dat? Ik kan je vertellen: heel inspirerend en het geeft je veerkracht ook nog eens een positieve impuls.

Definitie van Co-Creatie

In een notendop, bij co-creatie gaan verschillende partijen samenwerken om een wederzijds waardevol resultaat te produceren. Dat kunnen twee of meer partijen zijn waarbij je een dynamische ruimte creëert om met elkaar in gesprek te gaan. Tegenwoordig zijn daar ook online voldoende mogelijkheden en geweldige tools voor.

Natuurlijk heeft deze actie tot doel om bij te dragen aan het halen van de organisatiedoelstellingen en/of merkdoelstellingen. Je vergroot je afzet, omzet of bekendheid.

Twijfel je nog? Hieronder zet ik een aantal andere voordelen voor je op een rij.

Co-creatie en lancering

In de huidige economie en concurrentiedruk levert co-creëren real-time voordelen op tijdens het ontwikkelingsproces en bij de lancering.

Om met het eerste te beginnen. Wanneer jullie aan het creëren zijn, kun je gericht via social media feedback vragen door het delen van het concept of raamwerk met professionals en/of klanten. Het ontwikkelproces wordt daarmee wendbaar, flexibel en snel, omdat jullie snel zaken aan kunnen passen. Daarmee creëer je ook nog eens (klant)loyaliteit en verkrijg je ambassadeurs. Bij de uiteindelijke lancering van de creatie neemt de hoeveelheid exposure exponentieel toe. Als jullie het tenminste slim lanceren via allerlei kanalen. Daarvoor hoef je geen grote speler in de markt te zijn; ook de kleinste entiteiten – zelfs zzp’ers kunnen dit op een eigen schaalgrote neerzetten.

Risico delen

In tijden als deze is het investeren van tijd nauwelijks een obstakel als je organisatie is geraakt door de crisis. Het investeren van financiële middelen is een ‘ander koekje’. Je kunt wel stellen dat het vermijden van risico’s en angst de aartsvijand zijn van (product)ontwikkeling.

Maar ja, hoe kan er iets gaan bloeien als organisaties hun innovatieve ideeën doden door er bij voorbaat geen cent in te willen stoppen. Door co-creatie wordt dit financiële risico gedeeld en geminimaliseerd. Zeker als je eerst tijd investeert in vragen als:

  • Hoe zorgen we ervoor dat onze investeringskosten de maximale output opleveren bij de kleinst mogelijke investering?
  • Hoe komen we tot overeenstemming over de hoeveelheid tijdsinvestering, de verdeling daarvan en hoe pakken we zaken rond ‘geldkwesties’ goed op.

Vooral over dat laatste is het belangrijk om zaken helder te hebben en, al dan niet met hulp van professionals, dit goed op papier te zetten. Wie weet, maak je zaken door crowdfunding samen mogelijk.

Echter, er is ook co-creatie mogelijk door alleen samen tijd te investeren en het vermarkten slim vorm te geven.

Het beste van twee of meer werelden samenbrengen

In de literatuur of als je zoekt op het world wide web dan ligt de nadruk met name op het samen met de klant ontwikkelen. Persoonlijk vind ik dit een te beperkte benadering van co-creatie.

Co-creatie is ook op veel kleinere schaal mogelijk. Je brengt daarbij het beste van twee of meer verschillende werelden samen. Volgens mij mag het uitgangspunt daarbij ook ‘plezier’ zijn en dat mis ik in de vele, behoorlijk serieuze artikelen op het Internet. Waar is de ruimte voor een zekere speelsheid die lucht brengt en voor onverwachte invalshoeken zorgt? Die nodig is bij verkenning en brainstormen. ‘Mag het ook leuk zijn?’ zo vraag ik me af.

Co-creatie is volgens mij ook bewust creatieve en intellectuele vermogens samen brengen met als doel iets bijzonders te creëren. Daarbij maak je in samenwerking iets waar je achter staat, dat aansluit bij je missie. Waar je elkaar vindt in elkaars missies. Voor een bepaalde periode reis je met elkaar. Je verblijdt de markt met jullie product, dienst of kunst.

De herinnering aan de samenwerking blijft en daarmee de verbinding. Wie weet waartoe dat in de toekomst leidt.

 

Illustratie Saskia Kwast en meer co-creatie

Het kunstwerk dat hier op de foto staat, is het product van een co-creatie. Paola Pisu betrok Saskia Kwast vroeg in het ontstaansproces van een geleide meditatie over het versterken van zelfwaardering. Deze meditatie staan inmiddels op haar YouTube-kanaal. Neem een kijkje en abonneren is gratis.

Daarnaast co-creëert Paola samen met Annemiek van Bussel onder de naam Wij maken Workshops –  zakelijke workshops met een twist. Vanwege het huidige thuiswerk regime verzorgen ze ook online workshops. Wil je brainstormen over een op te zetten co-creatie en wil je daarbij begeleiding? Neem dan contact op.

1 thought on “Co-Creatie tijdens Corona-Crisis Creëert Waarde”

Jan Heunks 2 weken ago

Mooi artikel over co-creatie. Co-creatie is evenwel meer dan alleen samenwerken om iets te ontwikkelen, wat natuurlijk superbelangrijk is, met inbreng van alle stakeholders.
Het echte co-creëren gaat een rol spelen vanaf het moment dat hetgeen gezamenlijk is ontwikkeld/gerealiseerd daadwerkelijk wordt gebruikt. Vanaf dat punt dient er namelijk waarde te worden gecreëerd, en dat kan alleen als het resultaat daadwerkelijk wordt gebruikt en ervaren wordt een aantoonbaar aansluit bij de verwachtingen van alle stakeholders. Er wordt vanaf het gebruiksmoment actief gezocht naar de wederzijdse benefits op basis van interactieve relaties, zodat alle stakeholders deel uitmaken van de waardeketen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *