Resilient Agility; hoe vergroot je wendbaarheid en veerkracht?

Hoe vergroot je wendbaarheid en veerkracht ofwel Resilient Agility?

Mijn vader is eind augustus na een lang ziekbed overleden en op de dag van de crematie, wat overigens een mooie dienst was, kreeg ik een belletje dat mijn beste vriendin was gestorven.

Hoeveel kan een mens aan?

Nou heel veel. Tenminste wel in mijn geval. Na pieken en dalen, waar ik eerder over schreef, voel ik mij weer sterk. Daar ben ik dankbaar voor. Ik heb sowieso de veerkracht om tijdens indringende gebeurtenissen het hoofd – soms ogenschijnlijk – koel te houden. Op de een of andere manier komt wanneer er druk op de ketel staat, juist dan de krachtige Mirella naar voren. Het omgaan met veranderingen, onzekerheid en spanning is wel essentieel. Gelukkig is dat te leren.

Lerend vermogen

Aanpassingsvermogen, stressbestendigheid en veerkracht zijn competenties die nu een grote rol spelen in ieders leven Bovenstaande kwaliteiten zijn mij niet komen aanwaaien. Daar doe ik hard mijn best voor. Vandaar dat investeren in jouw eigen groei en ontwikkeling zo belangrijk is. Het brengt je verder en in veel gevallen ook rust. Zo heb ik inmiddels zeven aangepaste hoofddoelen. Voor de verandering persoonlijk georiënteerd in plaats van zakelijke doelstellingen. Het mooie is dat werken hieraan een positief effect heeft op resultaatgerichtheid en (commercieel) succes.

Hoe vaak stel jij doelen voor jezelf? Het werken aan jouw eigen doelen; kost het je wat of brengt het je iets?

Weerbaar en wendbaar als drijvende krachten voor Resilient Agility

In steeds meer bedrijven geldt de regel dat medewerkers goed en effectief kunnen omgaan met veranderingen. Dat ze productief blijven, met gemak complexe vraagstukken oplossen en zich probleemloos aanpassen. Dat vraagt nogal wat van die persoon. Wat nodig is, is veerkracht om meer wendbaarheid mogelijk te maken. Een combinatie van deze twee, geeft de mate van Resilient Agility (RA) aan. Een competentie die organisaties in de toekomst vaker gaan vragen. Het gaat hier om meer dan alleen flexibiliteit. Het staat ook voor positief omgaan met veranderingen. Het is handig eerst zicht te krijgen op hoe bedreven jij bent in RA. Dat kun je via een vragenlijst achterhalen.

Behalve dat RA meet in hoeverre jij op een viertal punten sterk of minder sterk bent, geeft het Resilient Agility rapport advies over:

  • Op welke wijze jij jouw talenten / kwaliteiten effectief benut
  • Hoe je mogelijk doorgeschoten gedrag ombuigt
  • Hoe je jouw ontwikkelpunten op het gebied van RA verbetert.

Resilient Agility - Mirella Eickhof

Veerkracht en wendbaarheid

Ik beschrijf hieronder vier hoofdcompetenties die een rol spelen bij Resilient Agility. Zo kun je zelf bepalen welke kwaliteiten jij in jouw werk kan inzetten. Niet alleen nu maar ook op de langere termijn. We ervaren dat op de arbeidsmarkt continue veranderingen plaats vinden. Vaardig zijn in RA komt ten goede aan de duurzaamheid van werk en werknemers.

Dealing with change =

  • Hoe voel en reageer je bij veranderingen en onzekerheid?
  • Hoe makkelijk of moeilijk blijf je kalm?
  • Een deel van de bijbehorende competenties zijn:
  • Feedback vragen, positief denken, zelfbeheersing tonen.

Staying connected =

Dit gaat o.a. om het informeren en communiceren bij wijzigingen en veranderingen om de betrokkenheid van alle relevante partijen te houden of te vergroten.Voorbeelden van een aantal competenties: Omgaan met mensen, in teamverband werken, mensen overtuigen.

Enabling new ways of working =

Centraal staat het verhogen van productiviteit en doel- als resultaatgerichtheid. Een paar competenties die een rol spelen: Besluitvaardigheid, resultaat leveren, strategieën ontwikkelen.

Maintaining drive =

Actie ondernemen, focus en kijken naar nieuwe mogelijkheden. Er zijn meerdere competenties die de Resilient Agility vragenlijst inventariseert. Ik kies voor de volgende drie: mensen aansturen, kansen grijpen, doelen nastreven. Zoals gezegd, bestaat het rapport uit meer competenties en alles heeft effect op elkaar. Het versterkt of zorgt ervoor dat het vermogen vermindert.

Resilient Agility - Mirella Eickhof

Op je best zijn in tijden van verandering en onzekerheid

Na het zakelijk stuk weer even een persoonlijke noot. Om mijn eigen Resilient Agility te vergroten, leerde ik om mij elke dag bezig te houden met de dag van vandaag. En me op die dag te ontspannen, te leren en te genieten. Dat betekent me niet druk maken over wat ik gisteren wel of niet had moeten doen. Of bezorgd zijn over wat mogelijk morgen of de dagen erna kan gebeuren. Daarnaast voegde ik aan mijn affirmaties (positieve en bekrachtigende zinnen) het volgende toe: “ik ben en voel me vrij”. Vrijheid zit in jouw hoofd.

Om angst en stress tegen te gaan, is loslaten zinvol. Om niet je aandacht te vestigen op mensen en hun keuzes en je daarover op te winden: wel of niet vaccineren, wel of geen leidinggevende functie, wel of niet stoppen met roken. Laat mensen zelf beslissen en respecteer hun keus. Het is ieders verantwoordelijkheid. Deze manier van denken komt echt ten goede aan jouw weerbaarheid.

Tot slot geef ik je nog graag het volgende mee: ‘Do you control your fear or does fear control you?’

 

Mirella Eickhof

Mirella Eickhof van Way2Talent richt zich op de persoonlijke en professionele ontwikkeling van mensen. Daarbij werkt zij met producten van Saville zoals de Wave en het Resilient Agility rapport om sterke kanten als aandacht- en ontwikkelpunten van personeel en organisatie te inventariseren.

8 thoughts on “Resilient Agility; hoe vergroot je wendbaarheid en veerkracht?”

Lia Thijssen 4 weken ago

Een boeiend artikel, Mirella. Je raakt daarmee de essentie van waar het om gaat. Eerst goed voor jezelf zorgen is belangrijk. Door te achterhalen waar je sterke en zwakke punten zijn en wat jouw weerbaarheid is (de RA) en daar aan te werken, zal het jouw functioneren positief beïnvloeden.

Jeffrey 4 weken ago

Duidelijk verhaal en zeer actueel. Als manager krijg je veel op je af. Om de volledige last te dragen is vaak onbegonnen werk. Naast delegeren is dan ook zeker van belang wendbaar en flexibel te zijn en de last aan jou of je medewerkers voorbij te laten gaan. Zeker moeite om aandacht aan te besteden.

Marleen 4 weken ago

Interessant stuk en zeer toepasbaar in het leven van alle dag. Vaak heb je achteraf meer veerkracht dan je voor mogelijk had gehouden. Als het gaat om verandering/ onzekerheid maakt het voor mij persoonlijk veel uit op welk vlak/ niveau het plaats vindt. Werkinhoudelijk vind ik nieuwe ontwikkelingen meestal welkome prikkels en wanneer je tijdens een crisissituatie precies het juiste doet geeft dat zelfvertrouwen. Daarentegen geven grote digitale veranderingen mij vaak stress. Mooi wat je schrijft over het met de dag leven, in het hier en nu met vrijheid in je hoofd. De RA geeft tools om jezelf te ontdekken en je innerlijke kracht te versterken.

Mirella 4 weken ago

@Lia: dank je wel voor jouw feedback. Als je goed voor jezelf zorgt en van jezelf houdt met al jouw plussen en minnen en behoeftes en dit accepteert, ben je ook beter in staat open te staan voor en te geven om een ander. Als iedereen dat doet, ziet de wereld er mooier uit.

Mirella 4 weken ago

@Jeffrey: wijze woorden Jef, hoe kom je daaraan? 😉 Je komt al met een ander Resilient Agility versterkend woord: Loslaten.

Mirella 4 weken ago

@Marleen: wat fijn jouw persoonlijke noot. En goed dat je weet waar jouw leerpunt / uitdaging ligt. Ja, mindfulness leven, dicht bij je eigen waarheid en wijsheid blijven, vertrouwen hebben dat het uiteindelijk allemaal goed komt. Dat (en meer) helpt bij veerkracht vergroten en weerbaarder zijn en heeft een positief effect op stressbestendigheid en RA.

Henk Smits 2 weken ago

Om de laatste vraag te beantwoorden voor mij en mijn cursisten:
“angst (fear) is een emotie bedoeld om gevaarlijke grenzen aan te geven. De dreiging van een wild dier bijvoorbeeld. Angst zorgt voor een ‘shortcut’ in je brein waardoor je direct reageert. Geen tijd om na te denken. We zetten het vaak anders in, met veel negatieve effecten. Het zorgt ervoor dat we waakzaam blijven. Angst heeft ook een relatie met het verliezen van grip op de situatie. Het beschermt ons dus. Angst is helaas de basisemotie die geen ontlading geeft: je krijg er stress van als het te lang duurt. Angst heb je nodig om gevaren aan te laten geven. Het is de emotie die hoort bij levensbedreiging, verwonding en pijn. Elk mens bepaalt zelf hoe die deze emotie gebruikt. Je kunt angst niet veranderen door het te onderdrukken. Door angst weg te duwen of te negeren, ontkracht je de angst maar tijdelijk. Door met je angst in strijd te zijn, op welke manier dan ook, versterk je de kracht en de macht die van de angst uitgaat juist! Stel je bij angst altijd de vraag of er een gevaarlijk monster voor je neus staat! Is het antwoord nee, dan kun je zien dat de angst geconditioneerd is en niet echt. Waarom start ik dan deze emotie, kun je jezelf afvragen? Is het starten van een emotie zoals schrikken, verwondering of verbazing dan niet veel beter?

Mirella Eickhof 2 weken ago

@Henk: Hieruit blijkt weer de kennis van de meester. Mooi stuk Henk. Zelf heb ik recentelijk geleerd om angst te accepteren, het is wat het is, het mag er zijn. In mijn geval past ook: dansen met de angst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *