Consument is 'not impressed' door duurzame labels of certificering!

En is dat nou zo vreemd gezien de overkill aan labels/certificeringen die in omloop zijn. Alleen in de recreatiebranche zijn er al vijf plus één overkoepelend label. En wat zeggen die labels ons nou? Opvallend is dat labels in de recreatie vooral het milieu vertegenwoordigen en niets lijken te zeggen over goed werkgeverschap. A great place to work richt zich juist op zaken rond goed werkgeverschap - de people component. Bij het halen van een level op de MVO Prestatieladder bestaat het gevaar dat protocollen keurig worden beschreven waar iedereen zich dan ook keurig aan houdt. Of duurzaamheid dan voor 100% vanuit het hart uitgedragen en men echt iets goeds aan de wereld bij wil dragen, is een ander verhaal. Door een botte risicoanalyse kan duidelijk zijn geworden dat om business te blijven genereren, zo'n certificaat verdomd handig is. Bovendien wordt dan vooral business tot business gecommuniceerd en de consument weet van niks. Ja, die hoort met een beetje geluk een keer iets over de Dow Jones Sustaineble Index en de schandalen daaromheen.

De consument hoort sowieso vooral over de schandalen en valse claims. Een reputatie die eenmaal geschaad is, bouwt vertrouwen heel langzaam weer op. Bovendien heeft het een inktvlekwerking. Als de ene producent sjoemelt, kun je er toch donder op tegen zeggen dat de ander het ook doet! Het gaat toch immers allemaal om het snelle geld! Van een consument kun je niet verwachten dat die begrijpt wat er met al die verschillende duurzaamheidslabels of certificeringen bedoeld wordt. Je zult op een andere manier moeten communiceren.

Mijn idee is dat het verdomd handig zou zijn wanneer er slechts een paar labels in de markt zijn. Dat PR en marketing zich bezig gaan houden met voor een leek te begrijpen voorlichting die verder gaat dan het communiceren over een nieuwe verpakking. Maak het voor consumenten duidelijker wat er achter je keuze zit om duurzaam te leveren, wat je ervoor hebt moeten doen en wat het zowel de aarde als de consument oplevert. Op de langere termijn zullen er dan hoe langer hoe meer consumenten zijn die een iets hogere prijs over hebben voor duurzame producten en diensten. En.... ze zullen ontdekken dat duurzaam inkopen soms al goedkoper is, dan de oude vertrouwde producten.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>