Delen van innovatie zonder terughoudendheid; geweldig toch!

VPRO, Tegenlicht! Wellicht heeft u het gezien, zo niet dan raad ik u aan het programma via internet te bekijken, zeker als duurzaamheid u ook raakt! De uitzending ging over Cleantech; diverse technische innovaties die bijdragen aan een schonere en milieuvriendelijkere wereld. Het waren niet alleen de technische innovaties die mij in dit programma aanspraken maar ook en misschien wel vooral de wijze waarop deze tot stand waren gekomen. Niet het geld verdienen stond centraal, wel de manier waarop de verschillende ondernemers passie hadden voor duurzaamheid en vandaaruit iets toe wilden voegen aan een betere, leefbare samenleving. Nieuwe technologieën niet voor jezelf houden en daarmee (economische) waarde voor je zelf (de organisatie) creëren, maar deze technologieën zo snel mogelijk delen om daarmee je doelstelling (bijdrage aan een schonere, leefbare wereld) te realiseren. Co-creatie, sociale betrokkenheid, passie en creativiteit; termen die direct bij me opkwamen toen ik de uitzending bekeek. Waar het om ging, was dat deze ondernemers betekenis gaven aan hun werk door hun passie voor duurzaamheid te combineren met hun vakmanschap en de toegevoegde waarde voor de samenleving en/of klant; extern dus! Een betekenis die verder ging dan louter en alleen de financiële betekenis in termen van geld verdienen!

Volgens mij is het ook juist die toegevoegde waarde voor de externe klant en/of de samenleving, die betekenis geeft aan je werk. Dat levert betrokkenheid en passie op! Maar hoeveel ondernemers/bedrijven hebben een passie, een droom? En als ze deze hebben, weten de leiders/managers deze dan ook over te brengen op medewerkers? Hoeveel medewerkers voelen en herkennen die passie?
U?

Weet u wat de droom van uw organisatie is, wat zij willen bijdragen? En is uw werk zo georganiseerd dat u in samenwerking met uw collega’s bij kan dragen aan de droom van uw organisatie? Als u deze vraag ontkennend beantwoordt, voelt u zich dan betrokken bij uw bedrijf en uw werk? Zijn er volgens u mogelijkheden om die betrokkenheid te vergroten? En stelt u uzelf wel eens de vraag hoe u door uw werk bij zou willen dragen aan de (een betere) samenleving? Wat zijn uw talenten om uw droom te verwezenlijken? Of vindt u dit maar rare vragen?

Betekenis geven aan je werk betekent ook samenwerken, samen met anderen nieuwe dingen bedenken of problemen oplossen en, extra winst voor u, er lol en plezier aan beleven. In essentie komt het er op neer dat, willen we evolueren naar een duurzame en betekenisvolle organisatie met betekenisvol werk, we mensen aan moeten spreken op hun passie! Als we er daarin slagen dan zijn we in staat betrokkenheid te krijgen en duurzaamheid te integreren in ons leven en gaat werk méér betekenen dan enkel en alleen een middel om geld te verdienen.

Maar ja, hoe vaak gaan we met medewerkers in gesprek over hun passie, professie en de waarde die deze passie kan hebben voor de klant? Te weinig denk ik! Als ik alleen al kijk naar waar de discussies zich op richten bij Het Nieuwe Werken, duurzame inzetbaarheid en engagement dan zie ik in de verschillende publicaties slechts weinig terug van de bovengenoemde vragen. Teleurstellend was dan ook het bericht dat op 23 april 2012 in P&O-actueel verscheen over HNW waarin werd gemeld dat werkgevers dit zien als kostenbesparing en werknemers dit als meer flexibiliteit in werktijden. Gemiste kansen?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>