Train je medewerkers in bewustzijn rond continue verandering

 Train je medewerkers in bewustzijn rond continue verandering - Paola Pisu

Ga vanuit nieuwsgierigheid eens zoeken op het Internet. Zoek dan naar trainingen voor medewerkers over omgaan met verandering. Doe dit ook op Engelstalige websites. Ik was verrast over hoe weinig daarover te vinden is. Je voelt vast al aankomen er de wereld aan artikelen en blogs te vinden zijn vol met strategieën en adviezen voor leidinggevenden.Voor het eerst realiseerde ik me hoe vreemd dat is. Wat is de reden dat medewerkers eigenlijk geen steun aangeboden krijgen en hun copingvaardigheden uitbreiden?

 

Coping

Dit is een begrip uit de psychologie waarmee de manier waarop iemand met problemen en stress omgaat wordt bedoeld. Het betreft de omgang met alle soorten stress, zowel op privé- als werkgebied. Veranderingen in de wijze waarop het werk gebeurd, levert voor veel mensen stress op. Coping betekent kunnen omgaan met of opgewassen zijn tegen zaken die in je leven op je pad komen.

De Amerikaans psycholoog Richard Lazarus definieerde coping als cognitieve en gedragsmatige inspanningen om interne en/of externe eisen en de conflicten daartussen te overwinnen, te verminderen of tolereren.

Verandering is normaal

Dealen met verandering kan moeilijk zijn. Er zijn veranderingen en levensgebeurtenissen die passen in het plaatje van hoe we onszelf zien en hoe we willen leven. Denk aan uit huis gaan, samenwonen, het krijgen van kinderen, een eerste baan of van baan veranderen, een huis kopen, enzovoort. Alhoewel deze veranderingen soms onderschat worden en toch de nodige stress en angst opleveren.

Veranderen is normaal en hoe eerder we ons daarvan bewust zijn en leren hoe ermee om te gaan des te beter. Onderdeel van het leren is het ontwikkelen van vaardigheden en persoonlijke strategieën om te dealen met verandering.

Hoogte- dieptepunten

Bij ingrijpende veranderingen in iemands leven wordt het als volkomen normaal beschouwd dat dit gepaard gaat met hoogte- en dieptepunten. Wanneer het onszelf overkomt gaan we door een cyclus van emoties. De snelheid van het proces en hoe we ermee omgaan, verschilt van persoon tot persoon.

In werksituaties vinden in tijden van verandering dezelfde processen en emoties plaats. De focus ligt in veruit de meeste gevallen op de inhoud van de verandering. Daarmee wordt voorbijgegaan aan de emoties en menselijke processen. Het zou goed zijn om medewerkers te begeleiden bij de bewustwording dat het normaal is dat zij gevoelens ervaren.

Wensdenken en waarom verandering lastig is

Medewerkers hebben hun ideeën en wensdromen over de richting van hun baan of carrière. Hun ideeën over hoe persoonlijke relaties en hun toekomst zich ontwikkelen. Als ze er zelf niet voor kiezen om te veranderen, heeft dat of kan dat een impact hebben op al hun ideeën en wensdromen. Een eerste impuls is daarom om de verandering te ontkennen en een manier te vinden om het te stoppen, zodat ze snel terug kunnen naar de gewenste, gedroomde status quo.

Wanneer verandering als het ware geforceerd wordt, neigen medewerkers ernaar vast te houden aan wat ze weten. Jezelf vasthouden aan een gebied waarop je nog geen ervaring hebt, ben jij ertoe in staat? Ben jij de Pipi Langkous die dapper roept: ‘Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan?’

Als jezelf niet de initiator bent van de verandering dan is aanvaarding daarvan een pittige.

Continu veranderen en copingvaardigheden

Alle medewerkers hebben in hun leven al vele veranderingen doorgemaakt; deels uit eigen initiatief en deels opgelegd. Die veranderingen hebben ze doorstaan door hun copingvaardigheden. De verhalen en herinneringen over hoe ze er achteraf op terugkijken, zijn trouwens heel verschillend. De talenten, gedachten en handelingen rond omgaan met verandering zijn net zo verschillend.

De overeenkomst blijft dat mensen, dat medewerkers een wijze van omgaan met verandering hebben en dat dit de sleutel is voor meer bewustzijn over de eigen kracht en mogelijkheden. Wanneer er meer aandacht is voor het bekrachtigen van medewerkers, en tegelijkertijd de leidinggevenden alle raad en adviezen rond verandering daadwerkelijk uitvoeren, is er sneller ruimte voor het implementeren van verandering.

Duurzaam inzetbaar

Beter om kunnen gaan met verandering vergroot de duurzame inzetbaarheid. Het is belangrijk om scherp in beeld hebben dat het vasthouden aan zekerheden het aanpassingsvermogen verminderd en stressniveaus op een hoger peil houdt. Een hoger stressniveau leidt tot verminderde kwaliteit van leven en kan de gezondheid schaden.

Stress gaat gepaard met negatieve gedachten en emoties. En emoties zijn besmettelijk; denk je in wat dit met medewerkers op de werkvloer doet.

Een reden des te meer om je medewerkers te trainen op bewustzijn rond verandering en hun copingvaardigheden.

 

Workshop en training

De auteur van deze blog Paola Pisu en haar collega Annemiek van Bussel kregen vanuit een technisch productiebedrijf de vraag of zij een programma konden maken van een dagdeel. Onderwerp was hier het omgaan met de voortdurende verandering door digitalisering. Het doel was dat negentig medewerkers zich meer bewust zouden zijn van dat verandering een constante is. De workshop van een dagdeel staat hier beschreven. Daarnaast zijn er programma’s die tot maximaal twee dagen duren. Neem contact voor meer informatie.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>