Onbekwame, jonge leraren domineren in klaslokalen! Investeren in kennis is investeren in duurzaamheid

Met de aankomende verkiezingen en kabinetsformatie voor de deur houd ik mijn hart vast. Zal er in het onderwijs bezuinigd of geïnvesteerd worden? Grote onzekerheid terwijl de huidige stand van zaken verre van goed is. Overspannen, ongemotiveerde, onbekwame en veel te jonge leraren domineren de klaslokalen. Tenminste dat is mijn ervaring met de vier scholen waar mijn dochter tot nu toe op heeft gezeten.Wat het onderwijs zou moeten bieden
De bron van deze ellende is te zoeken bij de aantrekkelijkheid van het beroep. Van leraren verwachtten we dat ze vaak meer dan 30 leerlingen in het gareel houden. Dat ze hen motiveren, inspireren, de lessen spannend en interessant maken terwijl ze ook nog een berg aan onzinnige administratieve taken verzetten en dat voor een belachelijk laag salaris.
Om de aanwas van goede leraren te stimuleren moet gezorgd worden voor een klein aantal leerlingen per klas, degelijke opleidingen voor de leraren, klaslokalen uitgerust met de laatste technologische ontwikkelingen, zodat lessen spannend en up-to-date gegeven kunnen worden, goede salarissen en bekwame schoolbestuurders die in staat zijn om te zorgen dat een leraar zonder beslommeringen zijn vak kan uitoefenen. Ja, ja, ik hoor u al zeggen: ‘Dat kost geld’, maar kennis levert ook geld op.

Economische groei dankzij investeringen in de kennis
Als de overheid niet of onvoldoende wil investeren in het basis- en voortgezet onderwijs, is deze taak misschien weggelegd voor de private sector. Onlangs heeft een onderzoek namelijk aangetoond dat investeren in kennis geld oplevert. De studie concludeert dat bijna de helft van de economische groei tussen 1995 en 2008 afkomstig is van investeringen in kennis en innovatie. Het onderzoek laat tevens zien dat als de groei in kennisinvesteringen niet doorzet, de economische groei in het komende decennium met 0,4 tot 0,6 procent achterblijft. Door niet extra te investeren verliest Nederland zo de komende tien jaar tussen de dertien en 24 miljard euro, terwijl blijven investeren in de kennis en innovatie een groei van het BNP met 2,1 procent in 2020 betekent.
De bezuinigingen op het onderwijs betekent stijgende kosten voor het bedrijfsleven, tenminste als ze goed opgeleide professionals willen hebben. Want nu al is het kennisniveau van schoolverlaters abominabel slecht. Universiteiten zien zich gedwongen om reken- en taaltoetsen af te nemen bij aspirant studenten zodat ze verzekerd zijn van studenten met basale kennis en snijden in het onderwijs verhelpt deze situatie niet. Daarom kan voor de bedrijven die duurzaamheid hoog achten en een lange termijn planning belangrijk vinden, een investering in het basis- en voortgezet onderwijs een hoog rendement opleveren. Want een hoge kennisniveau van schoolverlaters betekent beter opgeleide werknemers die weinig bijscholing nodig hebben en gemotiveerd zijn om zich verder te ontwikkelen tot de professionals die het bedrijfsleven nodig heeft.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Paola Pisu
Pro-lid
De volgende reacties via nujij.nl

Oplossingen oa:

-Waardeer het beroep op. Kun je hogere eisen stellen aan de opleiding en trek je meer mannen.
-Investeer weer in Speciaal Onderwijs ipv het systeem dat kids zoveel mogelijk in het gewone bao moeten blijven. Die rugzakjes leveren alleen maar meer bureaucratie en overleg op, geen echte hulp.


Het is al sinds ik van de HTS kwam , onderwijzer worden is de keuze van de zwakkere leerling, er zitten gedreven goede mensen tussen , maar het merendeel werkt vanwege de flexibiliteit en de vrijheid
Paola Pisu
Pro-lid
Een goede vraag, die direct een tegen vraag stelt: wat wordt gekwalificeerd als onbekwaam? Wanneer is iemand bekwaam, onbekwaam of gekwalificeerd?? En waarom is oud beter dan jong?

Posted by Amber Kornet via LinkedIn