Ken de drijfveren en de wil van je medewerkers voor effectieve coaching!

“Wat zijn de drijfveren van jullie medewerkers?” Vervolgens blijft het pijnlijk stil. Na een paar seconden zegt een deelnemer aan de trainingsdag: “Goede vraag; ik heb eigenlijk geen idee.” Het is bijzonder om te merken dat leidinggevenden eigenlijk nauwelijks van hun mensen weten wat de reden is waarom ze elke dag weer op het werk verschijnen. Worden coachgesprekken, of hoe ze per organisatie ook mogen heten, uitgevoerd omdat het bij de gesprekscyclus hoort? Hoe wil je iemand begeleiden in zijn ontwikkeling als je niet eens weet wat hem drijft? Hoe kom je daar op een handige manier achter? Rechtstreeks vragen naar drijfveren is onhandig. Dit is zo’n abstract begrip. Vraag naar wat het werk leuk maakt of wat de reden is waarom hij elke dag weer zijn bed uitkomt om te werken. Vertelt iemand je dan naar waarheid dat de materiële drive erg belangrijk is, bevestig dit dan positief en vraag door naar wat daarnaast het werk de moeite waard maakt.

Tegenwoordig is het bijna overal belangrijk dat medewerkers zich ontwikkelen en duurzaam/breed inzetbaar worden. Talent moet behouden blijven voor de organisatie. Let op: dit is de ‘wil’ van de organisatie. Van de week voerde ik een gesprek met een ontzettend aardige en ambitieuze manager. Hij weet heel goed wat hij voor en met zijn mensen wil. Dat ligt behoorlijk in de lijn met wat de organisatie wil. In het gesprek dat ik met hem voerde deed hij, tot zijn eigen verbazing, de ontdekking dat hij geen idee heeft wat zijn medewerkers willen.

Wanneer je weet wat iemand drijft en daarbij wat hij wil qua ontwikkeling, dan is dit een prachtige input voor coaching door de manager. Je sluit veel beter aan bij de persoon die tegenover je zit. Stel dat naar boven komt dat iemand veel energie krijgt van het uiten van creativiteit. Dan kun je samen uitvogelen hoe dit binnen de functie gestalte krijgt. Stel dat iemand veel energie krijgt van de combinatie je zeker voelen in je werk en sociale contacten en energie verliest door het onzekere gevoel dat het werken in de front office met zich meebrengt. Dan kan iemand zich beter op zijn plek voelen in de back office en daar veel werk verstouwen op collegiale wijze. Stel dat iemand veel energie krijgt van het uitoefenen van invloed. Maak er gebruik van, want je hebt ze hard nodig bij het verzamelen van argumenten wanneer je tot een probleemoplossing in samenwerking met wilt komen.

Wanneer jij je wilt verdiepen in welke drijfveren bestaan die van invloed zijn op werk, dan vind je deze informatie en testen door te googlen. Er staat een schat aan informatie op het world wide web. Veel plezier – oh ja – weet je al wat je eigen drijfveren zijn?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Werkgevers en werknemers voelen zich innig verbonden, maar binden elkaar nooit; toekomst of utopie? - Expeditie Duurzaam
[...] mijn blog ‘ken de drijfveren en de wil van je medewerkers voor effectieve coaching’ (http://www.expeditieduurzaam.nl/duurzaam-hr/ken-de-drijfveren-en-de-wil-van-je-medewerkers-voor-effe...) beschreef ik al dat veel leidinggevenden geen idee hebben wat hun medewerkers drijft, waar ze [...]