Is het opzetten van een klachtensite over slecht hr en leiderschap mogelijk?

Onlangs kreeg ik een uitnodiging  vanuit één van de netwerken waar ik bij aangesloten ben om een avond over lifehacking bij te wonen. Martijn Aslander was de spreker op deze avond. Een thema dat hij aansneed, was 'radicale transparantie' en dat koppelde hij aan 'reputatie management'. Hoe zijn radicale transparantie en duurzaam hr aan elkaar te koppelen? En is dat op alle te onderscheiden velden mogelijk? Stel dat een organisatie uitgaat van het volgende duurzaam hr statement:

Wij erkennen dat wij medeverantwoordelijk zijn voor diverse aspecten van duurzaamheid en dragen concreet bij aan een leefbare wereld nu en later. Wij benaderen het menselijk potentieel in onze organisatie op duurzame wijze. Onze strategie en handelen zijn gericht op het bijdragen aan een positieve (energie)balans voor planet, people and profit.

Laten we eens kijken naar een aantal verschillende facetten van hoe duurzaam hr transparant kan worden gemaakt.

Transparant zijn inzake onze planeet is na te gaan door middel van life cycle assessments en rapportage daarover op sites, meten van CO2 uitstoot, het toepassen en controleren van de ISO 26000 richtlijnen, uitgebalanceerd toepassen van cradle to cradle, toepassen van technieken waardoor het energieverbruik significant afneemt, jaarverslagen waarin opgenomen staat op welke wijze bijgedragen wordt aan duurzaamheid, en dergelijke.

Radicale transparantie ontstaat tegenwoordig doordat klanten, die voor profit zorgen, ervaringen met organisaties real time rondtwitteren en deze ervaringen opslaan in (open source) software. Zo kun je als consument snel nagaan of een producent koosjer is en aan jouw individuele eisen voldoet. Een aantal bedrijven filteren via Twitter op klachten en spelen daar binnen enkele minuten op in. Zo kunnen ze de extra stap te zetten, het probleem veelal snel oplossen en hun reputatie van servicegerichte organisatie hooghouden. Een reputatie is zo gebroken doordat de (social) media zaken genadeloos blootleggen.

Maar hoe kan een bedrijf werken aan radicale transparantie op het gebied van people? Hoe meet je nu goed werkgeverschap? Natuurlijk zijn instituten als 'Investors in People' en 'Great Place to Work' hiermee bezig en die bedrijven die daarmee werken boeken bijna allemaal fantastische resultaten ongeacht de crisis.  De medewerkerstevredenheid ligt daar hoog. Maar een medewerker die op Hyves/Facebook of Twitter een onaardige opmerking over de baas maakt of  een kritische noot kraakt over het bedrijf  waar hij werkzaam is, wordt meestal op het matje geroepen en dient verantwoording af te leggen. Iedereen kent al wel een voorbeeld uit zijn of haar omgeving. Jonge, ambitieuze mensen die hun waardevolle bijdrage, mening en/of hun talent niet kwijt kunnen binnen een bedrijf stappen steeds sneller op. Ze gaan elders werken of beginnen voor zichzelf. Een grafiek van uitstroomcijfers over diverse jaren wordt vaak niet in een jaarverslag bekend gemaakt, maar het kan een indicatie zijn voor .....

Zou er ooit een site ontstaan waarop medewerkers en oud medewerkers hun ervaringen met een bedrijf delen aan de hand van een duurzaamheidschecklist?  Of blijven we diplomatiek, omdat onze toekomstkansen op werk bij een ander bedrijf van onoverkomelijk groot belang zijn?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Paola Pisu
Auteur
Reactie via LinkedIn

De dialoog met medewerkers centraal stellen en niet het instrumentarium.
Leidinggevende meenemen en trainen in het voeren van 'een goed gesprek' en niet als vanzelf aannemen dat iedere manager daar volleerd in is.
Marja van Boxtel

Posted by Marja Van Boxtel