Duurzaam personeel inzetten en behouden is het credo voor 2011!

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen: de huidige manier van werven en selecteren door organisaties is verouderd. De traditionele wijze heeft als minpunt dat het aanwezige potentieel niet uit mensen wordt gehaald. Waarom?

Het is nu ongeveer 3 maanden geleden dat ik samen met een medestudent een eigen bedrijf ben gestart. Tijdens mijn afstuderen heb ik onderzoek gedaan hoe bedrijven duurzaam hun commerciële activiteiten kunnen verbeteren. Dit hebben we omgezet in concrete dienstverlening.
Doordat wij bedrijven compleet analyseren en in kaart brengen, kennen wij de en de behoeften en cultuur van organisaties.
Steeds vaker kregen wij de vraag of wij hun vraagstuk naar commercieel personeel konden ondersteunen. Zij gaven aan dat wij immers de behoeften en cultuur van de organisatie kenden en zo geschikte kandidaten konden filteren. Tevens gaven zij aan de andere kant aan dat ze moeite hebben met het vasthouden van personeel. Keer op keer blijkt uit onderzoeken dat dit een landelijke trend is. Wie heeft eigenlijk niet meegemaakt dat er binnen zijn organisatie een nieuwe werknemer werd binnengehaald die na paar maanden weer vertrok wegens het feit dat hij zich onprettig voelde binnen de organisatiecultuur?

Neem als voorbeeld eens een vacature voor een accountmanager. In het merendeel van deze vacatures zoeken organisaties naar werknemers die zowel nieuwe accounts kunnen aandragen als bestaande relaties kunnen onderhouden. Echter, uit mijn en vele andere onderzoeken is gebleken dat dit compleet andere competenties vergt. Iemand is, of goed in het aanbrengen van nieuwe klanten, of goed in het onderhouden daarvan. Zo heb je medewerkers die echt deuren kunnen intrappen en deals kunnen sluiten, maar de competenties ontberen om op subtiel niveau de relatie te onderhouden.
Waarom zoeken alle bedrijven dan toch naar personen die beide kunnen? Waarschijnlijk zit dat hem in de traditionele manier van kijken naar de commerciële activiteiten binnen de organisatie.

Natuurlijk kan iemand beide taken op zich nemen en tegelijkertijd bestaande relaties onderhouden en nieuwe accounts aandragen. Het feit blijft dat een organisatie de aanwezige competenties van medewerkers niet goed inzet.
Leer toch alsjeblieft het maximale rendement uit mensen te halen. Match de behoeften van de organisatie met de competenties van kandidaten. Match de organisatiecultuur met de karaktereigenschappen van kandidaten. Zorg dat je verkopers hebt voor het vergaren van marktaandeel en relatiebeheerders voor het vasthouden van klanten. Zo behoud je personeel ook op de langere termijn en verbeterd de output. Oftewel, 2 financieel interessante vliegen in 1 klap.

Vandaar dat wij nu hiermee als concept zijn gestart om bedrijven daarbij te ondersteunen. Duurzaam personeel inzetten en behouden is het credo voor 2011!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *