Leiderschap bij verandering; 10-puntenplan – deel 2.

Via welke wegen krijg je leiders, medewerkers, collega’s en jezelf zover om gewoonten en gedrag te veranderen? Het is relatief simpel om de strategie om te gooien, producten en diensten te lanceren en processen te optimaliseren tot je een ons weegt, maar zonder extra inspanning blijven mensen vasthouden aan wat ze gewend zijn.
Welke benaderingen werken? Het leek me een aardig idee, om een maand voordat het nieuwe seizoen losbarst, tien punten op een rij te zetten. Vandaag deel 2. en op 6 augustus vind je deel 1. van deze blog.

6. Hervorm de werksituatie en/of omgeving
Het herinrichten van de werkplek, andere posters of startscherm kan indirect het bewustzijn rond gewenste veranderingen in gedrag beïnvloeden. Het nieuwe werken is hier een voorbeeld van. Bij een bekende van mij wordt het kantoor verbouwd en tegelijkertijd HNW ingevoerd. Door de verbouwing kan bijna niemand op kantoor terecht; er is geen werkplek, maar wel een hoop kabaal, stof en herrie. Wanneer de werkruimte straks, met veel minder werkplekken, ingericht is, is iedereen al aan de nieuwe werkwijze gewend.

7. Maak het (on)mogelijk
Je kunt nieuwe zaken toevoegen, zoals de posters in punt 6., maar het is zeker zo belangrijk om oude prikkels te verwijderen. Regressie oftewel terugvallen in oude gewoontes wordt daarmee knap lastig. Denk aan het introduceren van een nieuw computersysteem. Haal zodra de kinderziektes uit het nieuwe systeem is het oude weg, zodat iedereen snel went aan de verandering. Verwijder ook barrières die kunnen remmen om het anders te doen. Observeer eens welke interventies je op dit gebied kunt uitvoeren voordat je de verandering introduceert.

8. Belonen en afkeuren van gedrag
Kijk iemand kan wel een geweldige performance hebben neergezet en op basis van dit resultaat in aanmerking komen voor een incentive of bonus, terwijl hij tegelijkertijd nagelaten heeft het gewenste gedrag te vertonen. Hoe handig is het dan om het extraatje uit te keren? Niet dus! Je beloont hiermee (in)direct ongewenst gedrag en geeft daarmee aan iedereen toestemming om hetzelfde te doen. Houd vast aan de nieuwe uitgangspunten en wees vooral niet bang om impopulair gedrag te vertonen. Daarmee ben je op de lange termijn effectief.

9. Opleiding en coaching
Onderschat de vraag die je aan je mensen stelt niet. Wat ik meermalen tegenkwam, is dat veronderstelt wordt dat medewerkers die langer in dienst zijn nieuwe zaken binnen no time oppakken. Helaas werkt het anders. Check of de gewenste verandering invloed heeft op vaardigheden. Train mensen daarop wanneer deze vaardigheden om fine tuning vragen om resultaten te halen. Zorg na de training voor een herhalingselement door on en off the job coaching.

10. Schud het bed eens op
Probeer eens tot verandering te komen in een team waarin bijna iedereen, of een substantieel percentage, een jaar of tien op zijn post zit. Wanneer na verloop van tijd duidelijk is dat het gewenste gedrag mondjesmaat van de grond komt, is het tijd voor een stevige ingreep. Behoud de mensen die het gewenste gedrag geïnternaliseerd hebben en neem afscheid van mensen, die om wat voor reden dan ook, blijven hangen in oude gewoonten. Er zijn voorbeelden te over dat ze bij overplaatsing plots wel in beweging komen!

Als jij succes wilt afdwingen bij een in te zetten verandering volgt hier advies 11.
Zet alle tien de adviezen gericht in. Zet je er slechts een paar in, dan heb je nog een lange weg te gaan.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>