Paola Pisu

Berichten van Paola Pisu

Kerstpakket; afschaffen of een duurzame invulling geven?

De eerste pepernoten zijn alweer bij de buurtsuper gespot en ik wed dat midden oktober de eerste tuincentra hun suggesties voor het versieren van huis en kerstboom hebben tentoongesteld. Noteer vast de datum voor de koopzondagen, zodat u de eerste keus heeft! Mocht u nog een kerspakket voor uw personeel willen bestellen, dan bent u aan de late kant, want in de kerstpakkettenrbranche heerst momenteel een topdrukte om alles in december bij u af te leveren. Wat zou dit jaar ‘hot’ zijn? Heb jij het chocoladefondue van twee jaar geleden op zolder liggen, omdat je de smeltchocola nergens meer kon kopen en iedereen kotsmisselijk was na het eten van spekjes met een chocoladedip als

Shell uit Dow Jones Sustainability Index; wat heeft de burger hieraan?

Wat koop je daar als gewone burger voor, wat hebben ‘jij en ik’ daaraan? Dat was mijn secundaire reactie op het bericht. De primaire reactie was snel op de link drukken en lezen. Ik las dat de olieproducent niet lager bij de 10% meest duurzame bedrijven binnen zijn categorie behoort en waar dat precies aan ligt, vertelt de uitvoerder van het onderzoek niet. De argumentatie achter de beslissing is exclusief voorbehouden 

ShareBusiness: Ontwikkelingssamenwerking is hard toe aan renovatie!

Eén van de pittige uitspraken op de site van ShareBusiness, dat absoluut niet het zoveelste goede-doelen-bedrijf wil zijn. Wel een organisatie die ontwikkelingssamenwerking op een gezonde wijze combineert met business, want business genereert progressie. Daarvoor heeft ShareBusiness een uniek model ontwikkeld dat in de markt wordt gezet.

Meer en duurzaam rendement halen uit een coachtraject; workshop

Vandaag de dag hoor je erbij wanneer je een eigen coach hebt. Coaching is een blijvertje en geen hype die overwaait. Reden te meer om eens tegen het licht te houden hoe jij als P&O-er/HRM-er het hoogste rendement uit een coachtraject kunt halen voor zowel de coachée en de organisatie.

Duurzaamheidsterreur; het groene boordenkapitalisme!

Al die kortingen en subsidies op groene initiatieven (denk aan wegenbelasting en bijtelling) schaden de schatkist. De opkomende groene industrie spekken de staatsinkomsten door het aantal banen dat het oplevert. Een dilemma, een spagaat voor een nieuw kabinet. Of gaat een nieuw kabinet – van welke signatuur of kleur dan ook – voor een ondoordachte, maar duidelijke keus? Gaan het voor een ‘ja’ of ‘nee’ rond duurzaam gedrag? En liggen dit soort keuzemomenten ook niet op het bord van elke individuele consument? De consument die met eigen micro-economische vraagstukken wordt geconfronteerd. Hoe lastig is het om uit alle berichten over slinkende energiebronnen, opwarming van de aarde, de twijfel over het nut

Moeten H&M en C&A wel kappen met Indiaase Fabriek die uitbuit?

Een verontrustend bericht stond afgelopen vrijdag 3 september in de Volkskrant. Door onderzoek van journalisten bleek dat beide modewarenhuizen een deel van de kleren laat produceren in India. Deze organisaties zeggen de fabrieken te bezoeken en wanneer ze geen vormen van uitbuiting constateren, gaan ze met een gerust gemoed in zee met met zo’n organisatie. Wat zich daarna verder achter de schermen afspeelt, is onbekend.

Milleniumdoelen zonder extra inzet niet meer haalbaar!

EEN daagt Nederlanders uit lef te tonen

EEN, de koepel van 55 samenwerkende ontwikkelingsorganisaties, voert van 1 september t/m 17 oktober de grootste millenniumdoelen- campagne tot dusver: ‘Steengoed wat jij doet!’. Met nog vijf jaar te gaan tot 2015 vindt EEN dat Nederlanders samen met het bedrijfsleven én de politiek de strijd aan moeten gaan.
Tijdens de campagne ‘Steengoed wat jij doet!’ worden bedrijven, particulieren en politici uitgedaagd om op www.EEN.nl te laten zien wat hun bijdrage is aan een betere wereld. Op die manier kunnen zij anderen inspireren om zelf ook iets te doen op het gebied van armoede, onderwijs, gezondheid en milieu in ontwikkelingslanden.

Centrum voor Menskracht: Ambitie in plaats van Positie

Mijn expeditiedrang brengt me vandaag aan tafel bij Mariska Broekman en Roel Westra. Enige tijd geleden ontmoette ik Mariska en ze vertelde mij dat haar werk bestaat uit het begeleiden van bedrijven tot 100 personen bij sociale innovatie. Haar zakenpartner en zij zijn druk doende met het oprichten van ‘Het Centrum voor Menskracht’. Daartoe zijn ze onlangs verhuisd naar een prachtig, historisch pand in de binnenstad van Deventer. Wie durft er in crisistijd zo’n risico aan te gaan? Tijd om polshoogte te nemen en onderzoek te doen naar de drives en de redenen voor dit zelfvertrouwen. Tijd voor een duurzaamheidscheck.

Binnenshuis ’t afval scheiden; kiezen tussen ethiek en keukenesthetiek

In het buitenland is me in het nabije verleden meermalen opgevallen dat er op parkeerplaatsen diverse containers staan waarin verschillende soorten afval gedeponeerd worden. Ik kon al op mijn klompen aanvoelen dat dit ook ooit in Nederland zou worden geïntroduceerd. We lopen hier ietwat achter. Nu woon ik in een vrij vooruitstrevende stad op het gebied van gescheiden afvalinzameling en in de afgelopen maanden werden de bewoners in mijn

Hebben generatie X en Y meer voeding dan opvoeding gehad?

Een irritante titel? Van de week hoorde ik een manager mopperen op de jongste generatie die momenteel het bedrijf in- en doorstroomt. Wanneer het jonge mensen ergens niet bevalt, vertrekken ze zo snel ze kunnen. Voor sommigen is dit een reden om deze generatie onbetrouwbaar en alleen loyaal aan zichzelf te noemen. Door de recessie zijn generatie X en Y vaak het eerst aan de beurt om het pand te verlaten. Van het young-and-angry-blood wordt afscheid genomen met een gevoel van opluchting, omdat ze arrogant, veeleisend, niets gewend en verwend zouden zijn. Is dit allemaal wel terecht?