Paola Pisu

Paola Pisu

Duurzaamheid zit in mijn genen. Tijdens vakanties naar Sardinië (Italië) kwam er tot in de jaren tachtig tot 12 uur ’s middags alleen koud water uit de kraan; daarna pas weer vanaf 7 uur ‘s morgens. De verhalen van mijn vader die als kleine jongen als schaapherder werkte en hoe zijn familie leefde en overleefde met de natuur waarin schaarste en overvloed elkaar afwisselden, hebben een ‘footprint’ achter gelaten.
Mijn expertise ligt op het gebied van ‘people’; mijn hart bij het vermeerderen van duurzaam gedrag.

In 2005 richtte ik Ombra della Terra - https://www.ombradellaterra.nl ) op; een bureau dat zich bezig houdt met mens- en organisatieontwikkeling.
Leiderschapsontwikkeling, het vergroten van duurzame en brede inzetbaarheid, begeleiden van mensen die ervoor kiezen om te groeien; ik houd me er met veel liefde mee bezig.

De wereld van het leren verandert. Tijds- en plaatsafhankelijk leren wordt hoe langer hoe meer ingeruild voor leren op de (werk)plek en tijds- en plaatsonafhankelijk leren. Leren kan leuker, duurzamer, efficiënter en effectiever.
Vandaar dat ik in in het najaar van 2014 mijn eerste interactieve iBook uitbracht. In de wereld van vandaag is werkbehoud belangrijker dan baanbehoud. Daarvoor is het nodig dat je goed weet welke waarde jij vertegenwoordigd in de markt. Het iBook De kracht van zelfpromotie – interactieve gids voor personal branding’ begeleid je stapsgewijs naar je personal brand.
Dit boek is gekoppeld aan een e-training voor degenen die het lastig vinden om heel solistisch aan het ontwikkelen van hun personal brand te werken.

De laatste jaren heb ik me verdiept in de werking van het brein en daarvan een vertaling gemaakt in de aanpak van leertrajecten, trainingen en workshops.
Vooral in de zakelijke, maatwerk workshops komt het visuele en creatieve aspect van breinleren naar boven om echt een impact te maken. Kijk naar: https://www.ombradellaterra.nl/wij-maken-workshops/

Berichten van Paola Pisu

8 tips – Salarisonderhandelingen voor Vrouwen

Salarisonderhandelingen voor Vrouwen - 8 tips - Wij maken Workshops

Waarom 8 tips over Salarisonderhandelingen voor Vrouwen zo hard nodig zijn? Lees onderstaand citaat van Jelka van Houten in het AD.

Ben jij goed in het onderhandelen over je salaris?
,,Ik ben er inmiddels bikkelhard in geworden. In het begin heb ik dingen gedaan voor een appel en een ei, want voor mij twintig anderen. Maar inmiddels kaart ik het aan: waarom verdient die man in een bijrol meer dan ik in de hoofdrol? Naarmate ik langer in het vak zit, durf ik dat ook. ‘Het spijt me heel erg, maar hier ga ik niet mee akkoord, dan maar niet’, zeg ik dan. Vaak komen ze daarna terug met een beter bod. Ik vind het tegelijkertijd moeilijk om het hard te spelen, want ik krijg toch dat stempel van lastige vrouw. Of zeikwijf. En het wereldje is klein.’’

Het is overduidelijk dat onderhandelingstips voor vrouwen

Breinleiderschap; wat elke leidinggevende moet weten!

Breinleiderschap - Paola Pisu

Waarom elke leider of manager breinleiderschap mag omarmen, is snel uitgelegd. Al eerder schreef ik dat leidinggevenden ervan uitgaan dat als ze 1x iets verteld hebben iedereen het weet. Vooral als ze zaken melden die ‘een verandering’ inhouden dan is het tamelijk voorspelbaar dat deze informatie de plakfactor ontbeert. Verandering betekent stress

Waar is de gulle lach op de werkvloer gebleven?

lachen - Expeditie Duurzaam - Paola Pisu

‘De gulle lach is weg uit Amsterdam; chagrijnen zijn het allemaal!’ Als ik zo eens op me heen kijk op diverse werkvloeren, dan is dit citaat van Wim Sonneveld  redelijk vaak op zijn plaats. Nu programma’s als de Luizenmoeder en Toren C het zo goed doen, kun je je afvragen hoe dat toch kan. Is het de herkenbaarheid of is het de onderbewuste hang naar wat minder serieus en minder kritische noten om futiliteiten? De hang naar minder administratie, audits, sprints, lean and agile. Wat minder procesmatig en wat meer chaos?

Stromma Nederland introduceert eerste elektrische toeristenbus

Foto HoHo bus - Stromma Nederland

Stromma Nederland introduceert in het voorjaar van 2018 een Hop on-Hop off busservice in Amsterdam. Twee van de zes dubbeldecks Hop on-Hop off toeristenbussen die Stromma Nederland zal inzetten zijn elektrisch.  Stromma Nederland is daarmee de eerste in Nederland die met dergelijke elektrische toeristenbussen gaat rijden.

 Duurzame innovatie binnen toeristisch aanbod
“Sinds de oprichting van ons bedrijf is duurzame innovatie een van onze pijlers. Wij vinden het belangrijk dat al het moois wat Amsterdam te bieden heeft nog heel lang behouden blijft!”, aldus Peter Duwel, CEO van Stromma Nederland. De vloot van het toeristisch bedrijf bestaat inmiddels al voor een groot deel uit duurzame boten en is vanaf 2025 volledig elektrisch. In 2012 werd Stromma Nederland daarom bekroond met de Gouden Green Key; hét internationale keurmerk voor duurzaam en maatschappelijke verantwoord ondernemen.

13 cent maakt eerlijke prijs bosje rozen wel mogelijk!

Het merendeel van de rozen dat in Nederland verkocht wordt, komt uit Kenia en Ethiopië. Tienduizenden vrouwen die werken in de Oost-Afrikaanse bloemenindustrie krijgen geen leefbaar loon, waardoor ze niet kunnen voorzien in hun primaire levensbehoeften. Dat maakt dat er momenteel geen eerlijke prijs voor rozen wordt betaald. Hivos liet erekenen welk bedrag* gemiddeld nodig is per bosje van 10 rozen in de supermarkt om de Afrikaanse bloemenpluksters een leefbaar loon te kunnen betalen: 13 cent.

“Als we die 13 cent verdelen over alle betrokken schakels in de keten van kwekers, handelaren, supermarkten en consumenten is dat maar een paar cent per schakel. Zo kan een kleine verandering een groot verschil maken” , aldus Caroline Wildeman van Hivos. De meeste mensen weten nog altijd niet dat het bosje rozen dat ze in de supermarkt kopen meestal geen eerlijke prijs heeft. Daarom komt Hivos samen met de Power Flower Girls op voor de rechten van Afrikaanse bloemenpluksters en start rondom Valentijnsdag de campagne ‘Small Change Big Deal’. 

Eenenzestigjarige starter – mijn sterke punt en onderscheidende meerwaarde: mijn leeftijd!

Eenenzestigjarige starter Christien Eising - Paola Pisu

Eenenzestigjarige starter? En dan bedoel ik een starter als een eigen bedrijf starten compleet met KvK-inschrijving en een btw-nummer. Voor me zit Christien Eising en, na enig speurwerk, kwam ik erachter dat er veel meer mensen rond deze leeftijd zijn die gewoonweg starten. Die denken allemaal: ‘fuck you’ ik ga het gewoon doen! De meest bekende is Charles Flint die met IBM startte op zijn 61e.

Reablement – het nieuwe toverwoord voor ouderen(zorg)?

Reablement expeditie duurzaam

Reablement, ofwel een oudere helpen voor zichzelf te zorgen. Dit is een werkwijze die in de Deense ouderenzorg succesvol wordt ingezet. Hoogleraar ouderengeneeskunde Rudi Westendorp ziet in de methode ook een oplossing voor de Nederlandse ouderenzorg. En deze oplossing kan ik goed volgen.

Leiderschapslessen ‘het speelkwartier is begonnen’ leren = plezier maken!

Waarschuwing: LEES DIT NIET! Want dit is een blog die op slordige wijze uit de losse pols geschreven is en de platgetreden paden rond competentiemanagement, SMART doelen stellen, rollenspel oude stijl en andere bloedserieuze constructen rond leren zonder pardon naar de prullenbak verwijst. Sla deze blog over als je hier een aanhanger van bent en gevoelig voor afwijzing van jouw gedachtegoed! Want, wij gaan en de speeltuin en het avonturenpark in waar het experiment de boventoon voert. Fasten your seatbelts; it’s gonna be a bumpy ride!

Leer Jij Even Snel Als De Wereld Om Je Heen Verandert? Meedoen Of Uitgerangeerd Raken!

Een wereld waar in een supersnel tempo alles blijft veranderen, vraagt om mensen die beseffen dat ze aan de bak moeten om interessant te blijven voor werkgevers, opdrachtgevers en klanten. Een ‘leven lang leren’ is een concept dat al jaren bestaat. De komende decennia wordt het echt urgent om daar op individueel niveau systematisch aandacht aan te schenken. Jij wilt toch ook blijven meedoen op de arbeidsmarkt?
Het is belangrijk om zicht te krijgen op welke vaardigheden en kennis in de nabije toekomst nodig is, voordat jouw concurrentie

Geweldloze communicatie; de kunst van woordkeuze en vragen stellen

Om de een of andere reden zijn er mensen die zich om de haverklap aangevallen voelen en dit op een heftige manier uiten. Ik herinner me levendig een issue toen ik op Tae Kwondo zat en er tijdens het sparren iets gebeurde. Een van de heren vroeg zijn sparringpartner om ‘nu’ mee naar buiten te gaan om ‘het’ uit te vechten. De ander deed een stap achteruit en bleef rustig; hij overzag wat er gebeurde en liet zich niet in de energie meetrekken.
De uitdaging zit in het rustig blijven en je bewust zijn van de communicatiestijl die je inzet of het doorbreken van de communicatiestijl waarin de ander je (on)bewust wil meezuigen. Welke belangen heb jij hierbij?