Bert den Boer

Berichten van Bert den Boer

Jij ook altijd! – Het nieuwe boek van onze blogger Bert den Boer – aanrader!

Bert den Boer is een productief man. Naast het bloggen voor Expeditie Duurzaam blogt hij voor zijn eigen site. Daarnaast hij diverse boeken geschreven. Over zijn nieuwste creatie is hij geïnterviewd.

Waar gaat je boek over?
In het boek beschrijf ik een tiental dialogen in allerlei soorten relaties. Per hoofdstuk geef ik in een rubriek Verstorend en verbindend hoe je lastige gesprekken kunt ombuigen in opbouwende communicatie. Daarnaast vind je een aantal columns waarin gesprekken een belangrijke rol spelen.

Hoe ben je op dit boekidee gekomen?
Verleden jaar kreeg ik twee keer een opdracht om voor organisaties een toneelstuk te schrijven. Aanleidingen waren de afsluiting van een cultuurtraject en een jaarlijkse personeelsdag. Het schrijven van dialogen beviel me en zo ontstond het idee om hetzelfde net even anders te doen.

Waar kan ik u mee van dienst zijn? – Een opmaat tot afstemming ……

Wat zijn je vakantie-ervaringen? Hoe heb je de afgelopen zomer be- en geleefd? En, wat neem je van deze periode mee voor de rest van het jaar? Ben je teruggekomen met inspirerende ideeën waar je mee aan de slag gaat? Loop je energiek rond en ben je vast van plan deze gemoedstoestand vast te houden door regelmatig te sporten? Ga je nu eindelijk die cursus volgen of juist stoppen met een bepaalde activiteit, omdat het tijd wordt voor iets anders?

We leven niet meer in de tijd van de blauwdrukken……

Duurzaam werken aan HR begint voor betrokken professionals met een duidelijke opdracht; van contact naar contract; van proces- naar resultaatgericht. Een van mijn werkzaamheden is het coachen van professionals. En soms ontmoet ik HR-medewerkers waarbij de functiebenamingen altijd weer verschillen: van HR-specialist, personeelsmanager, beleidsadviseur, HRD-medewerker tot HR-adviseur.

Een interessante vraag aan mensen in loondienst is: wat zou je anders doen als je als externe professional wordt ingehuurd? Wat me daarbij opvalt, is dat bij werknemers de opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie veelal als een vanzelfsprekende wordt beschouwd. Als je vanuit een externe rol wordt ingehuurd, ben je je altijd bewust van het feit dat bij de start van een opdracht een ‘heldere rolafbakening’ essentieel is.

De Louis van Gaal in onszelf …

Louis van Gaal. Als er iemand is om wie je deze dagen niet heen kunt, is hij het. Voetballiefhebber of niet, bijkans iedereen heeft een mening over deze man. In een van de voetbalpraatprogramma’s wordt hij zelfs als een gespleten persoonlijkheid gezien, die nodig psychische hulp behoeft. Wat maakt deze man zo bijzonder? Logisch, voetbal wordt mondiaal zeer gewaardeerd en deze man heeft het nodige gepresteerd. Is er echter niet meer aan de hand? Herkennen wij wellicht iets van onszelf in Louis van Gaal?

Vaardigheidstrainingen zijn passé, procesbegeleiding is hot!

Zeker in deze tijd worden – en terecht – uitgaven op het gebied van organisatieontwikkeling kritisch tegen het licht gehouden. Laat ik het nieuwe jaar met een stevige uitspraak beginnen: trainingsbureaus of ZZP’ers die vooral vaardigheidstrainingen aanbieden, krijgen het moeilijk. Uitzonderingen lijken me heel specifieke trainingen, zoals bijvoorbeeld omgaan met agressie. Organisaties zoeken meer en meer procesbegeleiders, trainers die in staat zijn om te werken met dat wat er is. Begeleiders die als uitgangspunt ‘verstoringen gaan voor’ hanteren. Begeleiders die voorbereiden om los te laten.

Neem de tijd. Een dialoog is een vorm van langzaam denken, gericht op diepgang!

Na de gemeenteraadsverkiezingen krijgen we nu Europa als thema. Ik stel het me als volgt voor………  In de studio is de sfeer gespannen. Alle lijsttrekkers zijn aanwezig. Dit moet hèt debat worden. Uniek dat ze allemaal ‘ja’ hebben gezegd tegen het voorstel om het, met als het centrale thema: visie op de toekomst, ditmaal compleet anders te doen. Het voorafgaande debat met alle spindoctors en communicatievoorlichters – een zaal vol – werd natuurlijk erg beïnvloed door de uitkomst van een grootschalige enquête, waaruit bleek dat maar liefst 80 % van alle kiezers – ongeacht politieke voorkeur – het helemaal gehad heeft met tegenstellingen als links versus rechts, de saaiheid van de voorspelbaarheid, de steken onder de gordel, de nietszeggende woordenbrij.

Zelfontplooiing; hoe organiseer je dat als je in je uppie bent?

Ik sta even stil en dat is een hele vooruitgang – Bertold Brecht

Soms denk ik terug aan een ontwikkeltraject van jaren geleden. Aan tafel had ik 25 muskusrattenvangers, werkzaam bij een provincie, allen gekleed in diverse varianten van de kleur groen; sommigen oud-premiejagers. Ieder was gevraagd een eigen werkplan te maken en ter voorbereiding mocht ik ze tijdens een workshop ideeën meegeven over hoe dat zinvol aan te pakken. Na het bespreekbaar maken van de weerstand (‘Wat nou werkplannen, ze gaan in zee met een nieuwe telefoonprovider, zeker goedkoper, maar ja; nu hebben we in het veld geen ontvangst’) ontstond een mooie dag, vol met praktijkverhalen.

Teameffectiviteit; kritische factoren voor succes – waar zit ’t ‘m in?

Veel mensen denken dat de basis voor goed teamwork in de sfeer van persoonlijke verhoudingen ligt of in individuele samenwerkingsvaardigheden. Als dat waar was, was de keuze voor een oplossing bij problemen beperkt: andere medewerkers kiezen of enigerlei vorm van relatieverbetering en/of karakterwijzigingen bewerkstelligen.

Echte teams worden gekenmerkt door een zeer hoge mate van taak- en resultaatafhankelijkheid. Een diagnostisch model voor teamfunctioneren dat een brede blik werpt op mogelijke verbeterpunten is het teameffectiviteitsmodel (Kamminga en Schouten, 1994).

Mens erger je – beroepsergernissen ten top!

Zoals er een spijt top 5 is, bijgehouden door de Australische verpleegster Bronnie Ware, die werkte met terminale patiënten en heeft bijgehouden waarvan mensen, terugkijkend op hun leven, het meeste spijt hebben; zo is er vast ook een te maken over kleine beroepsmatige ergernissen. Als ik daar zo over nadenk, schieten me er spontaan twee te binnen.
Ik heb een hekel aan de vraag ‘En waarom zouden we met jou in zee gaan?’ die me soms wordt gesteld door een potentiële opdrachtgever.
Waarom eigenlijk? Wat zit me dwars?

Een nieuw jaar en de wet van de manifestatie!

‘Ik heb het een beetje gehad met al dat positieve gedoe’, verzucht een collega.
‘Wat bedoel je precies?’ vraag ik nieuwsgierig.
‘Dat we allemaal zo positief, proactief, veranderingsgezind in het leven moeten staan. Vol geloof in wat er allemaal mogelijk is en op je pad zal komen als je er vooral maar in gelooft. Die fantastische baan, dat geweldige huis, die waanzinnige vakantie. Dat is echt niet voor iedereen weggelegd. Mag je ook gewoon blij zijn dat je werk hebt?’