Personal branding en duurzame inzetbaarheid versterken elkaar!

Zou er al eens onderzoek zijn gedaan door één van de bekende onderzoeksbureaus in Nederland naar hoeveel mensen actief werken aan hun loopbaan? Zo ja, dan ontvang ik daar graag een reactie op. Dat kan via deze site.
Om je loopbaan aan de gang te houden, tegenwoordig gaat werkbehoud boven baanbehoud, ben je tegenwoordig zelf grotendeels verantwoordelijk. Gisteren stelde iemand mij nog een vraag of dat betekent dat werknemers zelf al hun opleiding moeten gaan betalen. Nou nee, dan zouden werkgevers de bocht wel heel kort nemen. Werkgevers zijn namelijk deels verantwoordelijk voor het vitaal en duurzaam inzetbaar houden van hun medewerkers. Opleiding is daarmee onlosmakelijk verbonden.
Alleen zijn opleidingen vaak vakinhoudelijk (vergroten van kennis) of gericht op het vergroten van bewustzijn en vaardigheden.

Wanneer een organisatie zijn mensen bewust wil maken van het feit dat ze een loopbaan hebben en dat het belangrijk is dat deze niet tot nauwelijks hiaten heeft, dan is personal branding een uitgelezen middel om tot een grotere bewustwording te komen. Ik pleit dan ook voor opleiding op dit gebied, omdat het helpt de mobiliteit te vergroten.

Het valt mij namelijk, in de meer dan twaalf jaar dat ik werk als trainer/coach, altijd op dat bijna niemand in staat is spontaan te benoemen wat zijn kwaliteiten en talenten zijn. Laat staan dat er snel kan worden verteld welke successen ze geboekt hebben voor zichzelf en de organisatie(s) waar ze werkzaam zijn/waren. Zelfkennis en –bewustzijn laat zeer te wensen over. Wat mij betreft hoeft niet iedereen over te lopen van ambitie en de hoogste sporten van de carrièreladder te beklimmen.
Echter, deze tijd waar – technologische – veranderingen elkaar in hoog tempo opvolgen, vraagt om een grotere alertheid van het individu of hij wat hij aan ervaring, kennis en vaardigheden in huis heeft nog relevant is voor werkgevers.

Het heeft dus zin om werknemers op te leiden in ‘brand-bewustzijn’. Wat zijn mijn merkwaarden en drijfveren? Waar ben ik goed in en hoe creëer ik waarde voor de organisatie waar ik werk? Tot welke successen leidde dat in mijn werkverleden die daarmee een goede voorspeller zijn voor toekomstige resultaten. Op welke wijze heb ik zorg gedragen voor mijn ontwikkeling, zodat ik relevant blijf voor werkgevers?
Besef over het eigen potentieel en besef over hoe dit in te zetten, geeft daarmee direct een push aan duurzame inzetbaarheid.

Wat vind jij van deze weg die volgens mij meer dan het overwegen waard is?

 

Paola Pisu geeft binnenkort met samenwerkingspartner Ampersand een interactieve gids voor personal branding uit. Houd de Apple Bookstore dus in de gaten. De gids is geschreven met Apple Author en kent een groot aantal interactieve widgets. Verder bestaat het learning design voor het opzetten van je personal brand en het vergroten van duurzame inzetbaarheid uit een aantal modules die via een digitaal leerplatform aangeboden worden. Een ander uitgangspunt van de leermethode is dat social learning bevordert wordt; het leren van en met elkaar. Wanneer je meer informatie wilt, neem dan contact op via dit mailadres: paola@ombradellaterra.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *