Publieksprijs Indiase Sankalp Award 2015 gaat naar Nederlander

Janta Meals, de onderneming van Nederlander Jesse van de Zand (32) blijkt publiekslieveling en wint daarmee een Sankalp Award, India’s meest prestigieuze prijs voor sociale ondernemingen. Janta Meals werd geselecteerd als een van de 13 finalisten uit meer dan 400 nominaties. In juli 2013 openden Van de Zand en zijn Indiase compagnon Apeksha Porwal (22) de eerste vestiging van Janta Meals in de Indiase stad Gurgaon. Voor circa 30 eurocent kunnen arbeidsmigranten uit sloppenwijken hier een volledig gezonde en betaalbare maaltijd krijgen. Nu, nog geen twee jaar na oprichting staan ze op het punt een 24e vestiging te openen en heeft Janta Meals wekelijks zo’n 25.000 klanten.“We zijn erg blij met de Sankalp Award. De prijs draagt bij aan de geloofwaardigheid van Janta Meals. En dan met name als het gaat om het starten van gesprekken met potentiële investeerders en partners” , aldus Van de Zand.

Janta Meals

De verwachting is dat Janta Meals deze of volgende maand het break-evenpoint bereikt. Tot dusver zijn er in april zo’n 200.000 maaltijden verkocht en draait het bedrijf gemiddeld 40.000 euro omzet per maand. Aan het einde van dit jaar wil Van de Zand 4,2 miljoen maaltijden hebben verkocht en een omzet van 700.000 euro hebben gegenereerd.

Van probleem naar BV

Het idee voor Janta Meals komt van Prahbat Agarwal, een Indiase investeerder die constateerde dat de meerderheid van de inwoners van de stad Gurgaon geen toegang heeft tot goed eten. Dagelijks zijn zo’n 150.000 mensen afhankelijk van onhygiënisch en eenzijdig voedsel van straatverkopers. De arbeidersklasse, waaronder veel migranten, heeft vaak geen vaste verblijfplaats of keuken om zelf eten te bereiden. Slechte voeding resulteert vaak in ziekte waardoor mensen gevangen raken in een vicieuze cirkel van armoede. Begin 2013 presenteerde Agarwal zijn idee aan de Nederlandse social business incubator Enviu. Jesse van de Zand was toentertijd werkzaam als business developer bij Enviu en valideerde het idee van Agarwal. Van de Zand raakte vervolgens zelf zo enthousiast over Janta Meals dat hij besloot in te stappen als ondernemer en het project zelf te gaan draaien in India.

5000 maaltijden in één keer

Een volledige maaltijd kost bij Janta Meals 20 rupee (ongeveer 30 eurocent). Dat is minder dan mensen gemiddeld kwijt zijn aan eten op straat en kost tien keer minder dan eten in een van de dhallas (lokale restaurantjes). Om deze lage prijs te kunnen waarborgen is het voor een impact gedreven onderneming als Janta Meals belangrijk om snel op te schalen. Alleen zo wordt voldoende financieel rendement behaald. “Sinds kort leveren we ook aan grotere partijen zoals scholen en bouwplaatsen. We krijgen soms aanvragen van 5000 maaltijden in één keer. Dat is natuurlijk een hele uitdaging”, aldus Van de Zand. Janta Meals kan daarvoor de enorme keukens gebruiken van partner Akshaya Patra, een grote Indiase ontwikkelingsorganisatie die school lunches verzorgt door heel India.

Over de Sankalp Awards

Het Indiase Sankalp Forum promoot een wereldwijde inclusieve economie. Ze werken samen met ondernemers, bedrijven en impact-investeerders in opkomende markten. Sankalp’s wereldwijde topconferentie trekt jaarlijks meer dan 1000 betrokken belang-hebbenden uit de hele wereld. Sinds de oprichting in 2009, heeft Sankalp Forum meer dan 400 bedrijven gekoppeld aan investeerders en financiers, en bouwde een betrokken netwerkwerk op community van meer dan 23.000 mensen. Sankalp Forum reikt jaarlijks de Sankalp Awards uit aan de meest toonaangevende sociale ondernemingen die op dat moment actief zijn in India.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>