Nieuwste boek redacteur Bert: 'Echt contact; hoe zorg je ervoor dat het klikt?'

De afgelopen jaren heeft Bert den Boer, redacteur voor Expeditie Duurzaam, diverse boeken geschreven. Zijn nieuwste is net uit en heeft goede recensies ontvangen. Een reden om hem eens te vragen naar zijn drijfveren.

Bert, je nieuwe boek heet: "Echt contact - hoe zorg je ervoor dat het klikt?" Wat is de reden dat dit boek geschreven is?
Mensen vinden het vaak lastig om echt contact te maken. In die zin lag het thema voor het oprapen. Verder viel me op dat tijdens trainingen en coachingsgesprekken altijd privévoorbeelden aan bod komen; zeker bij trainingen over coachend leidinggeven. Dat zette me aan het denken. Coachen vindt niet alleen plaats in een professionele werkomgeving. Iedereen die ontwikkeling van zichzelf en de ander als een belangrijk onderdeel van zijn leven ziet, vraagt zich regelmatig af wat er gebeurt tijdens dat contact en hoe je in contact blijft met de ander. Dat zijn wezenlijke vragen. Ik vond het een mooi moment om mijn inzichten te vertalen in een boek gericht op alledaags coachen. Met als resultaat een toegankelijk boek, zo blijkt uit de eerste lezersreacties.

Je blogs gaan vaak over kleinmenselijke aspecten in de context van het grote, onoverzichtelijke. Wat heeft het individu volgens jou in de melk te brokkelen?
Ik ben in mijn denken, voelen en handelen erg beïnvloed door de cirkels van invloed en betrokkenheid, zoals Covey dat omschrijft. Dat was voor mij destijds een enorme eyeopener. Als individu heb je uiteindelijk altijd een keuze. Richt je op dat wat je kunt beïnvloeden, haal daar alles voor uit de kast. Dan is vaak veel meer mogelijk dan je denkt. En accepteer - hoe moeilijk dat ook is – beslissingen die door anderen worden genomen buiten je beïnvloedingsmogelijkheid. Vergelijk het met het opvoeden van kinderen. Je bereidt een kind voor op een zelfstandig bestaan in de buitenwereld, daarna laat je los.

'Theory are toys', meld je op je website. Verklaar je alsjeblieft nader.
Mijn uitgangspunt is dat je als procesbegeleider aansluit bij de belevingswereld van de ander(en) en daar theoretisch toevoegt wat op dat moment in die context past. Als je andersom werkt, vanuit een leidende theorie, loop je het risico van uitspraken als ‘mooi verhaal, maar dat werkt bij ons niet zo.’ Procesgericht werken betekent altijd dat je enig risico neemt; dat is soms spannend, maar houdt je ook scherp. Theories are toys: mensen die het zeker weten, weten het vaak niet zeker.

Dank je wel. Ik ontmoet mensen die me soms vragen of ik geen theorietje of model voor ze heb, omdat ze van mening zijn dat dit 'alles' verklaart en ze dan snel klaar zijn. Wat betekent schrijven voor jou?
Schrijven betekent voor mij ordening aanbrengen in de waan van de dag. Het is heerlijk om enkele uren onder te duiken in je eigen gedachten en dan vanuit niets tot iets te komen. Wijlen columnist en schrijver Martin Bril gaf aan dat schrijven ook een vorm van troost is, daar ben ik het mee eens. Ik vind het soms moeilijk te bevatten wat er in de wereld allemaal gebeurt. Het journaal is dag na dag toch eigenlijk een weergave van menselijk onvermogen. Schrijven biedt een mogelijkheid tot reflectie, dingen een plek geven, afstand nemen, een glimlach om een leuke vondst.

Wat zijn trends voor 2012 op het vakgebied van Human Resourses?
Ik kan aangeven wat mij opvalt, of dit nu de echte trends zijn?
1. Behoefte aan contact, vandaar ook mijn boek natuurlijk. De T-mobile actie van Youp van ’t Hek liet zien hoe groot het onbehagen is over afstandelijke klantgerichtheid. Vertaald naar HRM: heb oog voor je (interne) klanten, lever service, ga in gesprek.
2. De behoefte aan vaardigheidstrainingen neemt af. De behoefte om te werken met dat wat er echt speelt, neemt toe. Toenemende complexiteit los je niet op met louter aandacht voor vaardigheden. Gedoe op tafel brengen en bespreekbaar maken, daar ligt werk voor HRM. Ofwel in begeleiding ofwel vanuit een regiefunctie in partnership een bijdrage leveren aan de noodzakelijke interne samenwerking.
3. Het Nieuwe Werken zet door. De organisatie inrichten op die veranderende werkwijze, oog hebben voor wat resultaatgericht werken betekent voor zowel medewerkers als lijnmanagers vraagt aandacht vanuit HRM.
4. Culturele diversiteit. Aandacht voor diversiteit past in het grotere geheel van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
5. Tot slot: het thema integriteit. HRM-ers fungeren in mijn beleving als het geweten van een organisatie. Hoe ga je met elkaar om? Wat kan wel en wat niet? HRM dient oog te hebben voor de dilemma’s die spelen in een organisatie.

Tot slot: Als er nu een beroepsgroep is waarbij het maken van echt contact wezenlijk is…

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>