Manifest 'Great Place to Work' is input voor duurzaam hr en duurzaam leiderschap

Afgelopen donderdagavond 8 april was ik te gast bij het evenement van Great Place to Work Institute waarbij de beste werkgevers van Nederland bekend werden gemaakt. In de middag waren de Beste Werkgevers, sociale partners en experts bij elkaar en hebben in werkgroepen het Manifest 'Goed Werkgeverschap' opgesteld. Tegen half acht 's avonds stapte ik binnen bij Bright City in Amsterdam en werd verrast door de positieve lading energie die in de ruimte hing. Ik voelde me, ondanks dat ik werkelijk niemand kende, erg welkom. Waar ligt dat aan?

Tijdens de avond werd de uitslag van een 'trust' onderzoek getoond. Organisaties die de ambitie hebben om goed werkgever te zijn (en werken met het gedachtegoed van Great Place to Work Institute) scoren gemiddeld per dimensie 20% beter dan organisaties die zo'n ambitie ontberen. De gemeten dimensies zijn: geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap. In de middag was in subgroepen gewerkt aan het manifest. Om tot een inventarisatie van goed werkgeverschap te komen, hebben deze subgroepen gewerkt aan de invulling van negen gebieden waarmee je als organisatie kunt bouwen aan 'vertrouwen'. Nu gaat het hier te ver om deze negen gebieden allemaal te noemen. Daarom een selectie.

De eerste is: werven en verwelkomen en een punt dat genoemd staat in het manifest is 'organiseer een introductie op maat waar elke nieuwe medewerker zich welkom en nodig voelt met de nadruk op persoonlijke aandacht, zodat de medewerkers snel zijn weg weet en kan bijdragen'.  Vast de reden dat ik me zo welkom voelde in Bright City; ik werd zonder sprankje wantrouwen aangesproken en kon op dezelfde wijze in gesprek met aanwezigen. Een ander gebied uit het manifest is: luisteren en daar wordt onder meer gezegd 'Houd je mond eens' en 'Train leidinggevenden in het actief luisteren en train alle medewerkers in het geven en ontvangen van feedback'. En dan het gebied: zorg waarin wordt gemeld 'Bied je mensen de flexibiliteit om te kunnen zorgen, dan zorgen zij ook goed voor jou' en 'Communiceer actief welke zorgfaciliteiten en vangnetten je je mensen te bieden hebt'

De uitspraken zijn klip en klaar. Bij mij blijft echter de vraag hangen hoe deze inspirerende aanbevelingen andere organisaties kunnen beïnvloeden. Ik weet het niet 100% zeker, maar tussen de winnaars (in drie categorieën naar bedrijfsgrootte) zaten volgens mij relatief veel jonge bedrijven. En daarmee bedoel ik jonger dan twintig, dertig jaar. Zouden organisaties die ouder zijn eigenlijk wel een inhaalslag kunnen maken? Wel, ik hang de vlag uit als er één of meer mee gaat doen en zich daadwerkelijk inzetten om te werken aan 'vertrouwen' met als beloning gezonde en betere bedrijfsresultaten.

Even googlen en je hebt het manifest zo gevonden!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>