Leiderschapslessen ‘het speelkwartier is begonnen’ leren = plezier maken!

Waarschuwing: LEES DIT NIET! Want dit is een blog die op slordige wijze uit de losse pols geschreven is en de platgetreden paden rond competentiemanagement, SMART doelen stellen, rollenspel oude stijl en andere bloedserieuze constructen rond leren zonder pardon naar de prullenbak verwijst. Sla deze blog over als je hier een aanhanger van bent en gevoelig voor afwijzing van jouw gedachtegoed! Want, wij gaan en de speeltuin en het avonturenpark in waar het experiment de boventoon voert. Fasten your seatbelts; it’s gonna be a bumpy ride!

LOL

Jezelf ontwikkelen en ont-wikkelen staan hoog op het prioriteitenlijstje van de afdeling human resources management. Langzaamaan hebben een aantal mensen uit de doelgroep ‘ietwat ouder’ het idee achter duurzaam inzetbaar blijven, omarmd. Young professionals die ‘nu’ studeren zijn zich er – tot het fanatieke toe – van bewust dat ze een leven lang moeten blijven leren om een aantrekkelijke partner te zijn en blijven op de zich in rap tempo veranderende arbeidsmarkt.Dit is een serieuze kwestie waar we tot nu toe serieus mee omgaan. Mijn idee: dit is een serieuze kwestie waar we vooral met buitengewoon veel plezier mee mogen omgaan!

Moeten geeft kramp

Ongemakkelijk schuif je in je stoel heen en weer, want het is tijd om je doelen op het POP-formulier SMART in te vullen. Voor wie vul je dat eigenlijk in? Voor je leidinggevende, de organisatie of de afdeling HR? Of doe je dit voor jezelf? Echt waar?                                                                                             Prettig toch, dat gepuzzel over hoe jij je gedrag meetbaar maakt. Heb jij je weleens afgevraagd wat de zin is van een doel SMART weergeven? Heel eerlijk gezegd maakt alleen het horen of lezen van het woord me inmiddels ‘moe’. Het zuigt alle energie uit me weg in plaats van dat ik er ontzettend vrolijk van wordt. Hoe kunnen we met z’n allen ontsnappen aan deze onzinnige rituele rondedans dat onderdeel is van de competentiecyclus? Antwoord: door minder ingewikkeld te doen. Door je te verbeelden wat ander gedrag aan plezier aan je leven toevoegt. Hoe wordt jouw leven er leuker en kleurrijker door! Welke winst levert het je op?En nu ik toch bezig ben; de term ‘zwakke punten’ mag mat SMART mee de schroothoop op! Trekken aan een dood paard is onzinnig. Ga lekker en zonder gene je sterke punten uitbuiten en stel vast waar jouw gedragspatronen ‘ongewenste effecten’ opleveren. Voilà, daar zijn aandachtspunten gelokaliseerd waar je mee aan de slag kunt. Denk eraan: je gaat er alleen maar mee aan de slag als jij ervan overtuigd dat je leven daar gemakkelijker en leuker van wordt. Anders is het zonde van de moeite die je erin steekt. Serieuze mensen zeggen dat jouw ‘intrinsieke motivatie’ een motor is voor verandering. Daar zit wat in. Anders gezegd: als jij niet wilt, dan gebeurt er niks. Nou ja, je blijft jezelf herhalen.

Een stuk ‘opleiding’

Een oplossing die frequent gekozen wordt om aandachtspunten te boosten, is een ‘stuk’ opleiding. Die opleidingen zitten meestal strak gestructureerd in elkaar. De focus ligt op ‘beter worden’ – alsof er sprake is van een te genezen ziekte – in plaats van: ‘laten we eens flink experimenteren, ontdekken en omrollen van de pret’. Dan is de druk en de prestatiekramp er tenminste af.Met enige regelmaat kom ik mensen tegen die ge-‘squuezed’ zijn tijdens een rollenspel. Voorbeelden te over waar het ego van de trainer, acteur of trainer-acteur prevaleerde boven een veilige leeromgeving waarin naar hartenlust gespeeld wordt. In februari nog vertelde een deelnemer mij dat hij het rollenspel ‘nu’ niet aandurfde, omdat hij een week daarvoor had meegemaakt dat na twee minuten rollenspel de trainer-acteur was opgesprongen en aan de groep had gevraagd: ‘Wat was hier niet goed aan?’

Wat zou het een zegen zijn als dit voorbeeld uit de duim gezogen was.

Een alternatieve introductie voor het rollenspel

Beste mensen; we gaan aan de slag met het rollenspel. Nou hoor ik al jarenlang dat het zo’n onnatuurlijke situatie is. Wees gerust; dat is ook zo. Maar dat neemt niet weg dat je tijdens deze twee uur inzichten opdoet die je in de praktijk kunt toepassen. We zitten hier – in wat ik altijd noem – ons minilaboratorium waar een aantal microscopen aanwezig zijn. In CSI-afleveringen leggen ze bijvoorbeeld weefsel onder de microscoop en vandaag leggen wij daar gedrag onder. Dat wordt daarmee uitvergroot en geeft ons de ruimte om te ontdekken welk gedrag goed werkt en welk gedrag ongewenste effecten oplevert. Dat geeft vervolgens de kans om te experimenteren met ander gedrag en te ontdekken welk gedrag gewenste effecten oplevert. Experimenteer naar hartenlust. De trainer-acteur is een tool waarop jij van alles uit kunt proberen. Fout bestaat niet; alleen onze avontuurlijke ontdekkingstocht bestaat. Wie heeft hierover vragen?

Jezelf al spelende opleiden

Bedenk of fantaseer eens hoe jij jouw potentieel tot bloei wilt brengen. Welke mogelijkheden wil je verkennen en welke alternatieve ideeën heb jij over de weg die je gaat afleggen om daar te komen? Schrijf die ideeën eens op en beslis welke je de komende tijd uitvoert. Het gaat vooral om ‘doen’ en je ervan bewust te zijn dat je er met vallen en opstaan komt. Als je ‘gaat doen’ leer je zaken vaak verrekte snel. Het is wel handig dat je lessen trekt uit zaken die minder goed aflopen. Het denken blijft dus op de ‘aan’ stand staan. Kijk eens om je heen wie je tot voorbeeld dient. Je kunt dit gedrag imiteren of datgene eruit pikken wat jou aanspreekt en overgieten met je eigen sausje. Jouw primaire focus ligt door deze aanpak op al experimenterende en uitproberende leren in plaats van het halen van doelen langs uitgestippelde paden. Wat levert jou de meeste energie op?

De beslissing om te leren is leiderschap nemen. In een speeltuin leren. Dat levert weleens een flinke schaafwond of een broek met winkelhaak op. Maar, wat zou het leven aan kwaliteit toenemen als leiders ons een beetje wegwijs maken in het grote experimenteer- en avonturenpark.

 

Op zoek naar maatwerk waarin leren spannend is en ontspannend werkt? Daar waar gelachen wordt, wordt veel geleerd. Ga eens in gesprek met de auteur van deze blog om mogelijkheden te verkennen. Mail naar paola@ombradellaterra.nl of bel naar: 06-14162835

 

 

2 thoughts on “Leiderschapslessen ‘het speelkwartier is begonnen’ leren = plezier maken!”

Erik Willemsen 2 jaar ago

Geweldig stuk. “Potentieel tot bloei laten komen door in de ‘speeltuin’ te spelen”. Wijzen van #omdenken.
Ik ga het blog graag delen. Thx.

Eric de Blok 12 maanden ago

Paola, sluit prachtig aan bij de nieuwe tijdsgeest. Ik hoop dat trainend Nederland het leest en kijkt hoe dit te verwerken in het trainingsaanbod. Op deze wijze zal de effectiviteit van de trainingen alleen maar toenemen (mits de deelnemers zich ook bewust zijn dat zij zelf de verantwoordelijkheid hebben om te experimenteren). Voor het geval mensen op zoek zijn naar een alternatief voor een speeltuin, ik geef dergelijke trainingen in een dierentuin. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *