Fouten maken mag ……. tellen we ook wat er altijd wel goed gaat?

Iedereen maakt fouten en het is evident dat je ervan leert. Onze ‘nog net kroonprins zijnde’ Willem Alexander verwoordde dit in het veelbesproken interview. Wat mij opviel in de dagen daarna was dat een aantal mensen het een prima interview vond en dat een aantal mensen het als voorgeregisseerde poppenkast ervaren had. Ik vraag me dan af of deze tweedeling iets zegt over hun ideeën over wat ‘fout’ en ‘goed’ is, hoe ze aankijken tegen een ‘zes’ en een ‘acht’ en of ze ook tellen wat er altijd wel goed gaat.

Extreem goed willen doen
Een nogal eisende leidinggevende vroeg aan mij hoe hij ervoor kon zorgen 'fouten' te voorkomen bij werving en selectie van nieuwe mensen. Op welke wijze richt je een procedure in, zodat dit streven bereikt wordt? Ondanks dat hij dit heel serieus meende, schoot ik toch in de lach en antwoordde hem dat zoiets een mission impossible is. Toen hij regiomanager werd, bezemde hij de boel schoon en binnen een korte tijdsspanne moesten twintig mensen aangenomen worden. Daar zaten een paar missers tussen. Het percentage dat prima voldeed, was in zijn mindset ondergeschikt aan het aantal mismatches. Een preventieve focus is prima, maar gaat slecht samen met wat genoemd wordt ‘promotie focus’. In dit geval: de boel as soon as possible schoonvegen om daarna met een frisse blik resultaten te bereiken als nooit tevoren.
Deze leidinggevende heeft een intern conflict, omdat de twee soorten focus tegelijkertijd wil bedienen. Vervolgens wordt hij boos, omdat dit hem of anderen, waaraan hij leiding geeft, niet lukt.

‘Winnaars’ aanwijzen is absurd
Leidinggevenden doen mensen met een preventieve focus tekort wanneer winnaars van de maand telkens mensen zijn met de hoogste scores op output. Beter is het om gezamenlijk te leren van de inventieve invallen van mensen met een promotie focus, omdat zij risico nemen, innovatief zijn en steeds nieuwe wegen vinden om tot resultaten te komen. Zowel van de goede invallen als de invallen met een ongewenste afloop kan een heel team zijn voordeel mee doen.
Het talent ‘preventieve focus’ mag meer waardering krijgen, omdat mensen die hierin uitblinken ervoor zorgen dat alles gladjes blijft verlopen. Ze hebben een vooruitziende blik, denken aan details en voorkomen dat zaken uit de hand lopen. Ze voorkomen fouten en zijn gericht op het goede. Oké, ze vermijden risico’s, maar dat neemt niet weg dat ze steady presteren over een lange periode.

Teamkracht
Sturen op talent van de individuen, benoemen van elkaars talenten en daarmee rekening houden, is onvoldoende om de tent tot een succes te maken. Slimme leidinggevenden blijven aandacht geven aan hoe verschillen tussen mensen en het benutten daarvan onderdeel uitmaakt van succes. Hij stuurt hierop en verwelkomt conflicten. Door het uitwerken daarvan weten teamleden immers beter wat ze aan elkaar hebben; het schept duidelijkheid en waardering voor elkaar. Fouten maken, dat mag en leer ervan! Daarnaast telt alles wat goed gaat net zo hard mee in de beoordeling van elkaar.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>